Kirjoittaja Aihe: Sokeria savun sijaan?  (Luettu 12192 kertaa)

Jiihoo

• Vieras
Vs: Sokeria savun sijaan?
« Vastaus #15 : 29.03.15 - klo:19:15 »
Savutin on todella kätevä ja sitä voi käyttää monella tavalla.

On monia lahokoivupökkelöitä, joita ei kertakaikkiaan saa kytemään.
Hyviä pökkelöitä löytyy kyllä tarpeeksi. Laitan pökkelöt halkopinoon tai aitan terassille kuivumaan aurinkoon.

« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:19:17 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.03.15 - klo:20:11 »
Minä teen koiran kanssa keväisin hankiaisia pitkin retkiä lähikoivikkoon.  Olen sieltä jo kantanut pari repullista taulakääpää, pilkkonut savuttimeen sopiviksi paloiksi ja jättänyt aitan verannalle puulaatikkoon kuivumaan.  Kun niillä lataa savuttimen kytemään, riittää savua pariksi tunniksi kerrallaan.   Pakurikääpääkin löytyi repullinen.  Pakurin olen jauhanut tuoreena tehosekoittimessa teeaineeksi.  Teenperskat kelpaisivat kyllä sinne savuttimeen.

Pakurikäävän kerrotaan tehoavan savuttimen kautta varroapunkkiin.  Tiedä häntä.  Piparjuutakin olen tunkenut savuttimeen silloin tällöin samasta syystä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #17 : 29.03.15 - klo:20:50 »
.
Jauhoin kerran pakurikääpää oksasilppurissa, mutta murusina se mokoma ei palakaan.  Ihme juttu.

Niin, ei se pakuri varroaan caikuta mitenkään.

Täytyykin kokeilla, onko taulakäävän lahottama puu hyvä kytemään.

Pakurikäävän lahottama koivumassa kytee hyvin, milloin niitä sitten löytää.
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:20:54 kirjoittanut Jiihoo »

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #18 : 29.03.15 - klo:20:53 »
Murran bituliitti levystä ohuita suikaleita jotka syttyvät tulitikuilla tai jollain muulla sytyttimellä.
Bituliitti syttyy hyvin herkästi ja palaa hyvin.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #19 : 29.03.15 - klo:22:11 »
.
Olen lukemattomia kertoja sytyttänyt lahon puun auton tupakan sytyttimellä.
Ei tulen teko ole vaikeaa.

Lidlin punainen vessapsperi on aika hyvä syttymään. Rullaa tarvitsee muutenkin autossa.
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:22:44 kirjoittanut Jiihoo »

SPP

• Täysjäsen
  • Stadin tarhaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 21.07.16 - klo:18:14 »
Lidlin grillimaisteri -savustuspuru tuntuu nyt toimivan hyvin savuttimen polttoaineena. Kun panee tupon tuoretta ruohoan sytytettyjen lastujen päälle, terva jää ruohoon ja savua riittää parikisi tunniksi. Syttyy helposti pienellä nestekaasutohottimella.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 21.07.16 - klo:19:38 »
Ostin Biltemasta minipolttimen. http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/Kaasupolttimet/Minipoltin-2000020057/ 
Nyt syttyy savutin tuulisemmallakin ilmalla.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 21.07.16 - klo:20:15 »
Lidlin grillimaisteri -savustuspuru tuntuu nyt toimivan hyvin savuttimen polttoaineena. Kun panee tupon tuoretta ruohoan sytytettyjen lastujen päälle, terva jää ruohoon ja savua riittää parikisi tunniksi. Syttyy helposti pienellä nestekaasutohottimella.

Minä käytän lahoa koivua. Jos savu meinaa loppua, lisään lahopuuta. Se lisääminen ottaa ihan 5 sekuntia.
« Viimeksi muokattu: 21.07.16 - klo:20:19 kirjoittanut jiihoo II »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #23 : 17.10.16 - klo:18:54 »
Olipa antoisa sieniretki.  Taulakääpää savuttimeen pari pussillista ja pakuria pussillinen teeaineiksi itselle tai mehiläisille.
Kääpä kannattaa pilkkoa savuttimeen sopivaksi heti kerättyä.  Kuivuttuaan se on tosi sitkeää halottavaa.

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #24 : 17.10.16 - klo:18:57 »
.
On muutes hyvää tavaraa nuo munakennot.

Saalistin niitä aika peijoonisti pahvinkeräys-lavasta. Sillä syttyy kosteakin lahopuu..

.

Beebis

• Jäsen
  • **
  • Kirkkonummi
    • Profiili
« Vastaus #25 : 30.10.16 - klo:09:14 »
http://ecokoivu.suomalainenverkkokauppa.fi/tuote/48/ecokoivu-koivutisle-hajuste-5-l  koivutisleen tai saman valmistajan kelo-sarjan maaleissa on voimakas savun tuoksu, joka säilyy minigrip pussin sisällä pidettävässä traasassa kauan. Tätä oon käyttänyt pahimman ruuhkan aikana kun en ole savustimen kanssa sinut ja vain 1-2 pesää ollut. Sokerilientäkin on tullut lirautettua niskaan syötön aikana vahingossa ja sitten jopa tahallaan. ::)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 31.10.16 - klo:06:30 »
.
Jossain tilanteessa mehiläiset ovat ärsyyntyneet, eivätkä vetäydy pois savun saattamana. Välikattoa ei pääse sulkemaan ilman rutistelua.

Hieno vesisumu viilentää mehiläisiä muutaman asteen, ja ne lähtevät pesän lämpöön. Ei ne osaa hyökätä kylmän kimppuun kuten joskus tekevät savutinta vastaan.

Sokerivesi ei aja mehiläisiä pois, vaan ne jäävät nuolemaan sokeria.

Jos vettä käyttää 15 lämpötilassa, mehiläiset kohmettuvat .

.