Kirjoittaja Aihe: EKM-Opas ja esikotelomädän oireet ja saneeraus  (Luettu 4457 kertaa)

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
Sattuneesta syystä olen tavannut uutta EKM-Opasta tarkasti. Hienoa, että opas on olemassa ja että tästä vuosia alaa vaivanneesta asiasta voi jo puhua. Ekm-tartunta ei useinkaan johdu valistuneen tarhaajan omista toimista vaan jonkun toisen välinpitämättömyydestä. Se toinen ei itse tiedä asiasta mitään.

Minua hieman häiritsee se, että oppaan perusteella voi joku meistä luottaa siihen, että oireiden havaitsemisen jälkeen vasta toimitaan. Arvaukseni on, että siinä vaiheessa kun oireet näkyvät, on hoitaja itse levittänyt taudin laajasti omiin pesiinsä esimerkiksi kakkujen siirroilla, jaokkeilla ja pesien jakamisilla.

Oma kokemukseni tältä kesältä on, että vaikka Eviran testi näytti yhteen pesään jo kliinistä tautia, ei pesästä ollut löydettävissä mitään mainituista oireista, vaikka tiesin, mitä hakea. Piilevässä tartunnassa oireita on vielä vähemmän näkyvissä. Onneksi tilanne rajoittui itsellä vain yhden tarhan muutamaan pesään.

Älä luota silmiin ja nenään! Ota näytteet systemaattisesti ja ylläty! Et varmaan halua olla se, joka tautia levittää välinpitämättömyytensä takia. Ja pistä se naapurikin toimimaan.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: EKM-Opas ja esikotelomädän oireet ja saneeraus
« Vastaus #1 : 21.01.15 - klo:11:44 »
Onko kukaan kokeillut ultraviolettivalon desinfioivaa vaikutusta mehiläishoitokalustoon tai kakustoon?  Nykyäänhän ultraviolettia valoa käytetään esim. veden ja sairaalakalusteiden puhdistukseen mikro-organismeista, bakteereista ja jopa viruksista. 
Vanhastaan tiedetään, että auringon valo on paras puhdistaja ja sitä on käytetty hyväksi myös mehiläishoidossa.    Nykyäänhän olisi tarjolla monenlaista ultraviolettivalaistukseen tarkoitettua laitteistoa.  Olisikohan tuo vaarallista itse mehiläisille?

tuulalehtonen

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.01.15 - klo:14:57 »
japekan, olet oikeassa, että oppaassa olisimme voineet korostaa enemmän sitä, että tautia voi olla ilman näkyviä oireita. Teemme oppaasta painetun paperiversion keväällä sitten kun EKM-lainsäädäntö on selvä. Painettuun oppaaseen voimme tehdä parannuksia, joten kiitos palautteestasi!

Pchelovod, välitin kysymyksesi eteenpäin - odottelemme vastausta.

Terv. Tuula

Sigge

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.03.15 - klo:17:55 »
Voiko ns. villiparvesta joka asunut seinässä ottaa vahakakut ja sulattaa niitä, vai onko EKM-riski liian suuri?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.03.15 - klo:07:24 »
Ota vain.  Älä jätä omien mehiläistesi nuotavaksi, vaikka samat itiöt ne on lentosäteellä kaikilla, jos on.  Siellä vahavalimon isossa padassa kaikki puhdistuu.