Kirjoittaja Aihe: Mistä kasveista hunajaan makua?  (Luettu 4584 kertaa)

Emo

• Seniori
    • Profiili
Mistä kasveista hunajaan makua?
« : 16.08.14 - klo:12:33 »
Nyt on lingottu ja maisteltu omaa satoa ja vertailua tehty. Minun pesistä tuli ainakin tänä vuonna vaaleaa, erittäin makeaa ja mietooa hunajaa. Hunajan maku tulee esile vasta makeuden jälkeen.

Epäilen, että hunaja on horsmaa ja apilaa. Tienvarsilla löytyy toki muutakin, mutta rypsiä ei ole. Lingotessa löysin parista kakusta kieteytynyttä ja voimakkaan hunajanmakuista hunajaa. Olisiko vadelmaa, en tiedä. EI kai esim. voikukkaa enää pesistä löydy?  Pesät on usean hehtaarin voikukkalaitumen vieressä.

Jos ensi kesänä haluaisin voimakkaamman makuista hunajaa, niin mistä kasvista sitä saisi? Pitäisikö paripesää siirtää metsälaitumille? Entä se tattarihunaja, onko siitä maun antajaksi "perushunajalle" vain onko liian voimakkaan makuinen?

Jiihoo

• Vieras
Vs: Mistä kasveista hunajaan makua?
« Vastaus #1 : 16.08.14 - klo:13:53 »
.
Horsma on mieto ja siinä on hedelmäinen jälkimaku.

Rypsi ja horsma  ovat hyvä yhdistelmä.

Tienvierien pinta-ala on niin pieni että eipä niistä laitumeksi ole..

Minulla on pesiä eri paikoissa ihan tarkoituksella Niistä tulee erilaista hunajaa.

Savipohjaiset avohakkuut ovat parhaita. Niissä on yhtä sun toista.
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:13:55 kirjoittanut Jiihoo »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.06.15 - klo:12:01 »
Pohdimpa jälleen hunajan makua...

Viime vuotinen apila-horsmahunaja (?) on todella pehmeää vieläkin. Kovasti ovat ihmiset tykänneet, tosin itse olisin ehkä kaivannut enemmän makua.

Tänä vuonna saattaa päästä valitsemaan tarhapaikkoja erilaisten monimuotoisuus ym, peltojen läheisyydestä. Mitä kasveja kannattaa suosia hunajan maun perusteella? Erilaisia apiloita, hunajakukkaa, rypsiä olisi ainakin tarjolla.

Erityisesti mietin, millaista hunajaa tulee hunajakukasta. Rypsin ja apilan taidan jo tunnistaa.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 23.06.15 - klo:12:35 »
Kannattaa viedä  erilaisille laitumille senkin  takia että eri sääoloissa  satoa on saatavilla ei tavalla. Jos vie kaikki pesät rypsipellolle, silloin on kaikki munat yhdessä korissa.
. Esim helteillä voi rypsisato olla heikko tai jos jollekin kukintajaksolle tulee sadeviikot.

Sekoitan eri hunajat. Mitä enemmän kukkia, sitä paksumpi aromi.

Hirvittää ajatus lajihunajista. Massakukkijat erikseen ovat mietoja.

Minulla on aika paljon ohdakkeita. Niitä on vähä joka paikassa jonkin kokoisina kasvustoina. .
« Viimeksi muokattu: 23.06.15 - klo:14:12 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 23.06.15 - klo:16:41 »
.
Noita siirtolaitumia kun valitsee, usein on tullut pahoja hutilyöntejä. Pahimpia ovat hiekkakankaat ja kallioalueet. Vaikka horsma niillä kukkisikin hyvän näköisenä, mitään ei tule. Olen myös yrittänyt pyydystää puolukkahunajaa, mutta ei ole tullut mitään.

Joskus isot rypsialueet ovat muodostuneet loukoksi. Kuivuuden tai sateen takia sato on jäänyt olemattomaksi. Mitä isompi aukea, sitä pahempi tuuli.  Jos vieressä ei ole ollut muuta laidunta, on sato jäänyt olemattomaksi. Mehiläiset joutuvat lentämään pitkiä matkoja peltojen yli, ja vaikka saalista tulee 2 km päästä, se kuluu lentämiseen

.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.15 - klo:17:45 »
Selvittelyä peltojuttuja ja kun kylällä isännät toistensa tavat tietää niin lienee turvallisinta pitää pesät kotosalla. Tässäkin on näköetäisyydellä hunajakasveja ehkä 30 ha ja naapurit ei ruiskuta päivällä.