Kirjoittaja Aihe: Hunajan vaivaaminen  (Luettu 7076 kertaa)

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Hunajan vaivaaminen
« : 21.09.14 - klo:17:57 »
Olen nyt ensimmäistä kertaa käsittelemässä hunajaa. Olen sitä harjanvarrella vaivannut, mutta en ole ihan varma kuinka koska se olisi valmista. Vajaan viikon olen päivittäin noin viisi minuuttia/saavi (45kg) käsitellyt. Noissa jää pinnalle jonkinlainen kuvio hetkeksi aikaa, mutta mitään tummepaa vanaa ei näy sekoittaessa. Mikähän tuossa mahtaa olla tilanne? Kauan tuossa pitäisi yleisesti ottaen mennä, että tuolla menetelmällä tulee valmista?
Koitin sähköporalla ja laastinsekoittimen päälläkin tuota tehdä, mutta tuntui ettei porassa riittänyt tehot vaikka joku 500W pora onkin niin siirryin tuohon harjanvarteen.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Hunajan vaivaaminen
« Vastaus #1 : 21.09.14 - klo:18:39 »
Sitten kun porakoneella ei jaksa enää hämmentää on valmista.  Eli jos pöntössä hämmentää, alkaa pönttö pyötimään. mukana.  Silloin on kiderakenne sellainen, ettei se enää siitä karkeammaksi muutu, jos antaa jatkaa kiteytymistä ihan ilman hämmentämistä.
Sama homma varmaan käsimelalla hämmentäessä.  Parhaiten homma selviää, kun sormella kuopaisee pöntöstä hunajaa ja maistaa.  Jos on sopivan pehmeää tai ei kovin karkeakiteistä, niin valmista on. Se on siinä.

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.09.14 - klo:19:56 »
Pora olikin 850W, eikä oikein alunalkaenkaan meinannut tuota jaksaa pyörittää.
Tuosta, mikä on sopivan pehmeää tai ei kovin karkeakiteistä en osaa itse oikein arvioida kun en ole tuota ennen tehnyt.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.09.14 - klo:20:56 »
Kun hunaja on "voimaisen pehmeää", ettei kielen päällä tunnu kiteisyyttä, se on täydellistä.  Minulle riittää, että kielellä tuntuu vaivaamisen loppuvaiheessa hunajassa vain pienen pieniä kiteitä.  Sitten jätän sen rauhassa kiteytymään.  Sulatus/pakkausvaiheessa myöhemmin talvella, kun hunajaa lämmitetään, on taas toinen juttu, että hunajan saa samanlaisena purkkiin.  Etei se ala lajittumaan ja kerrostumaan purkissa eri kerroksiksi rypäle- ja hedelmäsokerin osalta.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 22.09.14 - klo:17:49 »
.
Riippuu myös hunajan kukkakoostumuksesta, miten kiteytyminen käyttäytyy.
Normaalisti minun sadossa on ollut yli puolet rypsihunajaa ja olen tottunut operoimaan sen kanssa. Ainut keino saada siitä pehmeää on ensin kiteyttää loppuun asti ja sitten lämmittää uudelleen ennen purkitusta,  jolloin se jää pehmeäksi.

Jos esim. puolet laittoi kiteytynyttä ja puolet lingottua, se kiteytyi kovaksi.

Tänä vuonna rypsin osuus jäi pieneksi. Horsman osuus on huomattava.  Tavara kiteytyy hyvin hitaasti ja jää pehmeäksi. Ilman ymppiä ei lähde lainkaan kiteytymään normaali ajassa.  Nyky tavaraan sekoitin 1/4 kiteistä lämpimänä lingottuun tavaraan. sitten seisonta-aika lämpimässä vuorokauden että ilma nousee pintaan, ja purkitus. Viikko 15C rappukäytävässä ja tavara jäykistyi voin kaltaiseksi.

Kun aloitin ympin teon, meni 2 viikkoa ennen kuin sain riittävästi ymppiä että pääsen purkittamaan.

Tarkoitan siis, että kun hunajan koostumus muuttuu vuosittain, sen kiteytymisprosessi on yllättävä.

Nyt on ollut 4 vuodesta 3 hyvin kuumia tai jotain muuta ja rypsin sato on jäänyt heikoksi. Loppulaatu on yllättänyt,

Horsmahunajaa voi käsitellä miten lystää ja aina se jää pehmeäksi.

Minun kokemuksen mukaan voiman käyttö kiteytyneen hunajan pehmentämiseksi ei onnistu. Siihen tarvitaan lämpöä.

25 kg ämpärit ovat käteviä tässä puuhastelussa. Ämpärin saa pehmentymään 2-3 tunnissa saunan padan hauteessa +40C.

.

« Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo:17:51 kirjoittanut Jiihoo »

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.08.16 - klo:14:46 »
Kun hunajat on lingottu ja ei käytetä ymppiä, aloitetaanko  hunajan vaivaaminen arviolta kuinka piakkoin linkoamisesta ?

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.08.16 - klo:15:08 »
Kun hunajat on lingottu ja ei käytetä ymppiä, aloitetaanko  hunajan vaivaaminen arviolta kuinka piakkoin linkoamisesta ?

Kun hunaja alkaa vaaleta.

Kun otat sormen päähän pisaran, ja katsot sitä valoa vasten, näet pisarassa kiiltäviä pisteitä. Ne ovat uuteen alkuja.

Saat ympin kun ostat kaupasta halpaa pehmeää hunajaa, ja aloitat siitä ympin. Mutta saa sen niinkin kun otat kattilaan hunajaa ja laitat ulos viileään. Nyt on yöllä alle 10C. Kyllä kiteytyminen alkaa nopeasti, parissa päivässä.

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.08.16 - klo:15:58 »
Kun ymppi sekoitetaan hunajaan kunnolla,  jatketaanko  hunajan vaivaamista kerran päivässä, vai jätetäänkö hunajan vaivaaminen koko prosessista  pois  ?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.08.16 - klo:19:31 »
Molemmat mahdollista.  Mutta jos jälkimäisen aikoo toteuttaa, täytyy ympistä tehdä tosi nopeasti reagoivaa.  Vatkaamisen ja jäähdyttämisen avulla.  Minä tykkään enemmän perinteisellä vaivaamisella aikaansaadusta, se ei ole niin "vaahtoista".