16.08.18 - klo:19:29

Kirjoittaja Aihe: Talveuttamisesta  (Luettu 21687 kertaa)

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Talveuttamisesta
« : 14.10.14 - klo:09:03 »
Minkälaisilla tavoilla olette talveuttaneet pesiänne. Lähinnä siis nuo katon ilmanvaihto/eristysjutut kiinnostaisivat. Minulla on nyt siis sekä farrar, että langstroth pesiä ja aiemmin olen vain langstrothia talveuttanut siten, että tehnyt haltexiin reiän, jonka päälle laittanut verkkoa ja sitten vanhasta patjasta vaahtomuovia sen päälle. Farrarissa tuo ei onnistu oikein kun ei ole välikattoa. Jossain luki, että kolme haltex-levyä päällekäin ja rimat niiden ja katon väliin toimisi.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Talveuttamisesta
« Vastaus #1 : 14.10.14 - klo:11:36 »
Vanha talveutusperiaate on seuraavanlainen:
* Alta tuulettuva tunneli- tai verkkopohja  - hengittämätön lämmin yläpohja ja muovi kehien päällä.
* Umpipohja - hengittävä yläpohja, josta on monenlaisia versioita

Tärkeintä on, ettei yläpohjaeriste kastu. Tai sinne tiivistyvä kosteus ala tippumaan mehiläisten talvipallon päälle.  Vesikaton ja yläpohjan välissä täytyy olla ilmarako.  Styroksikatossa sitä ei ole ja siksi sen kanssa käytetään altatuulettuvaaa verkkopohjaa.

Mulla on talvella umpipohjaksi muuttuva verkkopohja.  Yläpohjassa on kehien päällä muovi oksaalihapotukseen saakka.  Sen jälkeen yläpohja yrittää hengittää.  Muutamissa pesissä on yläpohjana 3 tuulensuojalevyä.  Useimmissa pesissä on pohjallinen talveutusrinki superloni- tai pellavaeristeellä.  Kehiä vasten tulevissa talveutusringin vanerisessa tai kovalevystä tehdyissä pohjissa on osassa verkollinen aukko ja osassa ei.     

Joidenkin tarhaajien tiedän lisäävän pesän talviaikaista tuuletusta ylälentoaukolla tai yläpohjan nurkan alle laitettavilla tulitikun pätkillä.

Kaikilla yläpohjasysteemeillä näyttävät talvehtivan. 
« Viimeksi muokattu: 14.10.14 - klo:11:39 kirjoittanut Pchelovod »

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.10.14 - klo:12:57 »
Näillä olen mennyt talvien yli, tosin enään kaksi pesää tälle talvelle. . 

Styrox eristetyt  vaneripohja+ langstroth. Päälle syöttö-aukollnen haltex + jutekangas+ sulkuristikko + superlon 5 - 8 cm + vanerinen katto. 

Loput pesistä, eli ekaa kertaa kokeilen  styrox kalustoa, eli  alta tuulettuvaa  pohja + Farrar. Päälle muovipleksi +   katto.

Muistaakseni Pchelovod olet luomuhoitaja eli  ilmeisesti vaikuttaa  talveutusmateriaaleihin  ? 

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.10.14 - klo:13:00 »
Itse aion kokeilla sitä 3 huokolevyn taktiikkaa, ja olenkin miettinyt missä välissä ottaa muovit pois. Siis hapotuksen yhteydessä. Ok

Mutta missäs vaiheessa sisätalveutettavat pesät tuodaan sisälle? Hapotuksen jälkeen? Ei kai niitä sisällä (tai siis kylmässä varastossa) voi hapottaa?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.10.14 - klo:14:23 »
Muistaakseni Pchelovod olet luomuhoitaja eli  ilmeisesti vaikuttaa  talveutusmateriaaleihin  ?

Luomuhoitaja olen vieläkin ja siksi muovi pois yläpohjasta mehiläisvuoden viimeisen hoitotoimen yhteydessä. 
Luomun aloittamisen aikaan minulla oli verkkopohja auki talvisin ja muovin poistaminen talveksi yläpohjasta tuntui lisäävän mehiläisten talviruoan kulutusta.
Luomussa yritetään siis säännöillä pakottaa umpipohjaan ja hengittävään yläpohjaan.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.10.14 - klo:14:26 »
Itse aion kokeilla sitä 3 huokolevyn taktiikkaa, ja olenkin miettinyt missä välissä ottaa muovit pois. Siis hapotuksen yhteydessä. Ok
Kyllä, jos sulla on umpipohja

Mutta missäs vaiheessa sisätalveutettavat pesät tuodaan sisälle? Hapotuksen jälkeen? Ei kai niitä sisällä (tai siis kylmässä varastossa) voi hapottaa?
Pesät sisälle silloin kun se on helpointa, eli kulkevat helposti pulkkakyydissä.   Miksei niitä voisi muka punaisen otsalampun valossa avata varastossa hapotusta varten?

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.10.14 - klo:14:35 »
olenkin miettinyt missä välissä ottaa muovit pois. Siis hapotuksen yhteydessä. Ok

Olen  tuumannut, että  muovipleksi saa olla pesässä talven yli. Mukava .tarvittaessa katella  häiriöittä mehiläisiä.

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.10.14 - klo:10:52 »
Jos nyt laitan noihin langstrotheihin tuon haltex reiällä + verkolla ja vaahtomuovia ja farrareihin kolme haltexia ja rimat niin se on siis ok? Farrareissa on siis umpipohjat.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.10.14 - klo:11:24 »
Toimii varmasti.  Toinen juttu ovat sitten tintit jos pääsevät suoraan kiinni haltexiin.   Tai halteksin päälle tuiskuava lumi.  Vähän saisi olla räystästä tai tippareunaa katossa.

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 15.10.14 - klo:12:06 »
Niin siis kyllähän noissa on katot vielä haltexin päällä. Ajattelin ne vielä laittaa varuiksi remmeillä kiinni ettei tuulet vie mukanaan.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.10.14 - klo:14:13 »
Multa loppui kalusto, kun heinäkuussa tuli parvia.  Kattoina oli halteksien päällä jos vaikka minkälaista levyä.  Ja kattolevyä vasten oleva halteksi oli märkänä koko ajan.  Vasta kun sain kattolevyihin kunnon räystäät ja ilmaraot alle, alkoi katto toimimaan.

fey

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.10.14 - klo:19:58 »
Hmm. Olen onnistunut hukkamaan jonnekin tuota vaahtomuovia mitä oli tarkoitus laittaa kattoon eristeeksi. Onkohan styroxi käyttökelpoista?

e: Toinen olisi jos laitan langstrotheihin kaksi haltexia ja yhden kerroksen vaahtomuovia. Onkohan se ok?
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:20:38 kirjoittanut fey »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #12 : 16.10.14 - klo:08:39 »
.
Jos styroksia laittaa sisäkattoon, eristettä pitää olla enemmän kuin seinissä, eli 5 cm.
Jos laittaa 3 cm, se alkaa kondensoida kosteutta eli tiivistämää vesihöyryä, koska eristearvo on pienempi kuin seinällä. Vesi alkaa pisarpimaan takaisin pesään.... Siis olen itse nähnyt tämän.

Halteksi imee itseensä kosteutta. Sen päälle ei silloin saa laittaa kosteussulkua. Levy tulee läpimäräksi kosteussulun kanssa.

Talviruoan painosta 70% muuttuu vedeksi. Se on saatava pesästä pois eri tavoin. Vettä esim 13 litraa on aikamoinen määrä.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.10.14 - klo:08:45 »
Styroksi on yläpohjaeristeenä aika huonosti vesihöyryä läpäisevä. Umpipohjan kanssa aika huono yhdistelmä.  Jostain kautta vesihöyryn täytyy poistua pesästä talvellakin.  Alapohjan tuuletusta voi lisätä esim laittamalla alimman laatikon ja pohjan väliin tikkujen tms avulla ilmarako, josta ei sitten hiiri mahdu sisälle.   Mehiläiset raapivat ja kittaavat styroksia mielellään ja se lohkeilee kattoa auottaessa, ellei sen ja kehien välissä ole jotain, vaikka se muovi.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #14 : 16.10.14 - klo:08:45 »
.
Itselläni on välikatto puulaatikko, jonka pohja on 9 mm puusälettä. Säleet saan nykyisin lautatarhoilta. Pinojen välissä on 10-12 mm sälritä. Ajan  listat samaan paksuuteen ottamalla mitaksi  9 mm. Onhan siinä naputtelua, muttavälikatto kestää vuosia ja sitä voi liekittää. Laatikkoon voi laittaa monenlaista eristettä. Meikä käyttää vaatomuovipatjaa.