23.10.17 - klo:18:21

Kirjoittaja Aihe: Talveuttamisesta  (Luettu 14984 kertaa)

jiihoo II

• Konkari
    • Profiili
Vs: Talveuttamisesta
« Vastaus #45 : 24.10.16 - klo:10:32 »
.
Mulla on todella pieniä jaokkeita, kun innostuin ostamaan uusia emoja.
Laitan niihin 3 W terraariolämmittimet.

Ison pesän päälle voisi laittaa pikkupesän, mutta keväällä siitä on haittaa kun isoa pesää ei pääse hoitamaan.
Pääsen aloittamaan siitepölysyötöt taas ensi keväänä huhtikuun alussa.

Ennenkuin vien jaokkeet liiterin hyllylle, katson, onko niissä tarpeeksi mehiläisiä. Pöllin jostain isosta pesästä   kakullisen mehiläisiä avuksi.

Olen käyttänyt terraariolämmittimiä vuodesta 2003 lähtien. Toimii hyvin

.
6 W lämmittimestä saa 3W kun laittaa ajastimen  15 min virtaa ja 15 min katkoa.

Kun olen mittaillut liiterin lämpötilaa, sisällä on ihan yhtä kylmä kun seinän ulkopuolella.
Mutta sisällä on tuulen suoja. Ilma on raikas kun vertaa johonkin kellariin.

Olen talveuttanut koemielessä jopa yhden kakun pesiä, mutta eihän semmoisista ole kuin riesaa . Semmonen pikkupesä näivettyy kun se ei pysty sikiöimään isojen pesien niistäminen heikentää isojs pesiä.

Elikkä, pitäisi kasvattaa jaokkeet ja pesät isoksi kesällä, eikä pahimpaan aikaan. Ei muuta kun jättää sulkuristikon pois niin sikiökakkuja syntyy myös jaokkeille.

..

« Viimeksi muokattu: 24.10.16 - klo:10:50 kirjoittanut jiihoo II »

japekan

• Jäsen
  • **
  • Etelä-Häme
    • Profiili
Vs: Talveuttamisesta
« Vastaus #46 : 24.10.16 - klo:16:17 »
Miksiköhän pesäni painavat nelisen kiloa aiempia syksyjä enemmän? Talveutustoimia tehdessä punnitsin pesät ja totesin, että ne ovat tavallista tasaisempiakin. Vahvoja näyttävät olevan. Tämä koskee myös hunajankorjuun yhteydessä jaettuja tuplaemopesiä. Sama määrä lientä on syötetty, 5x6l. Emot oli tänä kesänä ylhäällä, eikä hunajaa pitänyt liikoja jäädä.

Viime syksynä jäi 6 ylimääräistä emoa. Sahailin f-laatikoitani puoliksi JiiHoon ohjeella ja talveutin kellarissa 6 kpl 4-kakun jaoketta. Tilassa lämpö oli 2 astetta plussalla. Rotat rei'ittivät lootat aikaisessa vaiheessa. Keväällä yksi oli kuollut nälkään, 5 oli hengissä. Näistä 2 emoa isoihin pesiin ja lopuista kolmesta 4-kakun jaokkeesta korjasin elokuussa 52 kiloa hunajaa. Nyt jäivät erittäin vahvoina talveen. Olin tyytyväinen...