Kirjoittaja Aihe: Farrarkehät - Langoitettuna vai ilman?  (Luettu 9080 kertaa)

Takala

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Farrarkehät - Langoitettuna vai ilman?
« : 28.03.15 - klo:09:12 »
Hei kaikille!

Olen päässyt harrastuksessa uudelle tasolle ja tarkoituksena olisi aloittaa kehien omatoiminen näpertely. Laatikostona minulla on farrar. Kumpaa suosittelisitte: kehät langoitettuna vai ilman mallia Mettälä?

Onko langoitus työvaiheena kovin aikaa vievä? Kestääkö kehät linkouksen ilman langoitusta? Kumpi tulee pitkässä juoksussa edullisemmaksi?

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!

SPP

• Täysjäsen
  • Stadin tarhaaja
    • Profiili
Vs: Farrarkehät - Langoitettuna vai ilman?
« Vastaus #1 : 28.03.15 - klo:10:10 »
Mettälän kehät ovat hyvät.

Kestävät hyvin linkouksen ainakin perinteisellä lingolla.

Lisäksi jää lankojen kanssa pelaaminen pois kasattaessa ja myöhemmin uudelleen vahoitettaessa.

Hinta lienee langoitetulle kehälle jokseenkin sama.
Listoiltaan vähän kalliimmassa Mettälän mallissa jää langoituksen kustannukset pois.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.03.15 - klo:11:09 »
Langoitus vie aikaa yhtä paljon kuin kehän kasaaminen ja langan upottaminen yhteensä. Ainakin meillä siis. Emäntä kasaa kehät ja asettaa vahat sekä upottaa langat ja meikä langoittaa, kovin samaa tahtia mennään. Kovastihan tuo houkuttaisi se työvaihe väliin jättää, ja jossain välissä olis tarkoituskin tehdä erä merkattuja mettälöitä ja vertailla kestävyyttä yms.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 28.03.15 - klo:12:03 »
.
Langoituksen ideana on tehdä kakku kestämään linkouksen vauhtia. Ja Farrrarin pieni koko lisää kestävyyttä.
Kun vauhtia on tarpeeksi, kakku taipuu, vaikkei hajoa. Langat estävät taipumista. Eli langattomuus hidastaa linkousta.

Kokeilin  kerran 100 farrar kakulla langattomuutta ja 3 vuoden päästä yhtään noista kakuista ei ollut jäljellä. Horsmahunaja lorahtaa kennoista helposti, mutta joskus kuivana kesänä rypsihunaja on tosi jäykkää.

Mutta voihan tuon itse kukin kokeilla. Riippuu myös, onko tähtilinko tai mikä.

Kakun kestävyyttä lisää linkoushuoneen matalampi lämpötila (20C), mutta sitten siivilöinti ja sekeytyminen ym menevät hankalaksi.
Lämmitän lingottavat kakut 35 asteeseen.
« Viimeksi muokattu: 28.03.15 - klo:12:08 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.03.15 - klo:13:25 »
Ihan samanlaiset kokemukset ja kokeilut kuin Jh:lla.  Minua tosin ei miellyttänyt edes 2 lankaisen farrarin pohjukkeen suorana pysyminen.  Kaikki langattomat, välirimatuetut ym. olen sulattanut pois ja muuttanut lopulta 3 lankaisiksi.

Mutta kaikkea, mitä toiset kehuu, pitää jokaisen kokeilla itse.  Ja kehittää itelle jotain vielä parempaa.

SPP

• Täysjäsen
  • Stadin tarhaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.03.15 - klo:15:30 »
Taitaa tosiaan riippua siitä mitä kakuilta lingotaan.

Jos katselee Englantilaisten pohjukkeita, On kolmilankainen Farrarkin vielä kevyesti langoitettu.

Heillä kun näyttää menevän lanka siksakina kuusi kertaa pohjukkeen läpi.
Johtuu varmaan kanervahunajan vaatimasta rajummasta linkouksesta.

http://www.beekeeping.co.uk/wp-content/uploads/cache/shallow_wired_fou026_174.jpg

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 28.03.15 - klo:16:25 »
Taitaa tosiaan riippua siitä mitä kakuilta lingotaan.

Jos katselee Englantilaisten pohjukkeita, On kolmilankainen Farrarkin vielä kevyesti langoitettu.

Eräs ammattilainen kirjoitti tosiaan, että  erikoisvahvaa langoitusta tarvitaan kun lingotaan kanervasatoa. Siellä näkyy olevan kanervanummea niin peijoonisti. Kasvi isokukkaista kennokanervaa.

Harrastelijat käyttävät mitä sattuu. Niillä ei ole tolkkua.

Sigge

• Vieras
« Vastaus #7 : 28.03.15 - klo:18:30 »
Mulla on ainakin mettälän farrar kehät toimineet hyvin, kokeilin myös jättää langat pois langoitettavaista farrar kehistä koska vaha pohjuke istui mielestäni melko tiukassa, no toimi hyvin mutta joissain tapauksissa ongelmia että pesän lämmössä eivät tahtoneet pysyå ruodussa. Ja linkominen kävi kun ensin otti hitaasti molemmista puolista pois, toki riippuu miten paljon kehiä on lingoitettavana.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #8 : 28.03.15 - klo:18:56 »
.
Jos mettälän kehä tarkoittaa sitä, että alarimassa on ura, niin minä en tykkää siitä yhtään.

Vahapohjuksen pujottamiseen menee aika lailla aikaa ja pohjus ei kosketa kaikkiin lankoihin.. Siksi mieluummin leikkaan pohjusta niin paljon pois että pohjus lepää rennosti langoilla. Sitten 10 sekunttia sähkövirtaa.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.03.15 - klo:20:17 »
.
Jos mettälän kehä tarkoittaa sitä, että alarimassa on ura, niin minä en tykkää siitä yhtään.

Vahapohjuksen pujottamiseen menee aika lailla aikaa ja pohjus ei kosketa kaikkiin lankoihin.. Siksi mieluummin leikkaan pohjusta niin paljon pois että pohjus lepää rennosti langoilla. Sitten 10 sekunttia sähkövirtaa.
Ei kun Mettälän kehä on täysin langaton.  Pohjuke juotetaan vahalla ylärimaan ja alariman raosta se saa suunnan alaspäin, kunnes mehiläiset ovat kiinnittäneet sen sivuistakin.  Minun mehiläiseni eivät enimmäkseen sitä ymmärtäneet, vaan kiinnittivät ekaksi alhaalta päin ja iso osa pohjukkeista meni pesän lämmössä venyessään poimulle.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #10 : 28.03.15 - klo:20:30 »
.
Just just, se alarima on kahdesta puolikkaasta.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.03.15 - klo:22:35 »
Muovikehää ei tarvii langoittaa ja se on tulevaisuutta  ::)

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #12 : 28.03.15 - klo:22:54 »
Mettälän kehästä videopätkä. (tainnut olla ennenkin muutaman kerran).
Toimii yleensä hyvin. Vaaka-akselilinko antaa kuulemma vähän liikaa kyytiä.

https://www.youtube.com/watch?v=UNPUpaBGIQk
Makeaa elämää !

Sigge

• Vieras
« Vastaus #13 : 29.03.15 - klo:12:25 »
Muovikehää ei tarvii langoittaa ja se on tulevaisuutta  ::)

Mullakin ollut näitä käytössä pieni erä ja hyvin toimivat, mutta kyllä se hinta on kova. Puukehät selvästi kustannustehokkain vaikka ostais kaikki vahapohjukkeetkin 11€ kilohintaan. Kun muovikehä on 1,80-2,50 per kehä niin tulee kalliiksi jos niitä tarvii sen 60 per pesä :) ehkä kestävät muutaman vuoden pitempään mutta marginaalista tässä tapauksessa mielestäni. Puukehät ovat m yös monikäyttöisempiä. Toki jos itse tuottaa muovikehät niin voi olla eri asia :)

Juhis

• Täysjäsen
  • Isojoki, Etelä-Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.03.15 - klo:13:19 »
Totta, aloituskustannus muovikehillä huomattavasti kovempi. Lisäksi ainakin mulla rakentavat niitä huonommin kuin puukehiä