Kirjoittaja Aihe: YLE: Mehiläistarhaajat huolissaan kasvavista karhuvahingoista 29.3.15  (Luettu 4400 kertaa)

Juhis

• Täysjäsen
  • Isojoki, Etelä-Pohjanmaa
    • Profiili
"– Näkyy selvästi, että karhukanta on levittäytynyt läntiseen Suomeen. Täällä ei ole ehkä vielä osattu suojaamista ja se näkyy selvästi siinä, että vahinkomäärät ovat kasvaneet, Laanikari sanoo."

Huomasko kukaan pyytää tätä Ajatusten Vantaanjokea vilkasemaan tarkemmin 2014 vuoden vahinkoja ja vertaamaan sitä mehiläispesien määrästä kertovaan karttaan?

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Missä meillä on semmonen kartta, jossa on maastossa olevat mehiläispesät?  Siis kaikki Suomessa? Liekö edes viranomaisilla? 

Juhis

• Täysjäsen
  • Isojoki, Etelä-Pohjanmaa
    • Profiili
Anteeksi, muistin väärin että tuommosen olisin nähnyt. Tai siis olen mutta tuo Mesimestarin kartta kata ihan kaikkia hoitajia...

Viranomasilla itte asias pitäis tuommonen kartta löytyä Suomen pesistä, eri asia onko niistä tehty sen kummempaa yhteenvetoa vai jätetty kunnantuvan kaappiin pölyttymään kun pykälät on täytetty

Ronnberg

• Täysjäsen
    • Profiili
Ehkä vähän offtopic - mutta tuossa pari viikkoa sitten kun oli tosilämmintä - olin metsähommissa ja satuin kävelemään 100m pesistä tuulen alapuolelle - niin jopa minun vanha nenäni tunsi mehiläisten tuoksun....   tuli vaan mieleen että karhun nenällä niin varmaan haistaa pesän tuulen alta kilometrien päähän - niin voimakas tuo tuoksu on. 

marikoistinen

• Täysjäsen
    • Profiili
Tässä samasta tilaisuudesta MT:n uutinen: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/mehil%C3%A4istarhaajat-pelk%C3%A4%C3%A4v%C3%A4t-hunajakarhujen-vierailuja-1.102684

Mitä tulee pesäpaikkakarttoihin: mehiläistarhaajienhan pitäisi ilmoittaa kaikki tarhojen pitopaikat Eviralle,mutta eihän sitä ole tehnyt kuin osa. Tärkeää tämä olisi myös tautien vuoksi. http://www.mehilaishoitajat.fi/mehilaishoitajille/mehilaishoitajan-velvollisuudet-/