Kirjoittaja Aihe: Mehiläisten kirjaaminen kirjanpitoon.  (Luettu 6180 kertaa)

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
Mehiläisten kirjaaminen kirjanpitoon.
« : 08.04.15 - klo:17:37 »
Voiko mehiläiset kirjata kuluksi hankintavuonna?
Entäpä pesäkaluston, kehät ja vahat?
-- Juha

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: Mehiläisten kirjaaminen kirjanpitoon.
« Vastaus #1 : 09.04.15 - klo:08:59 »
Hankintavuoden kulua ovat.  Tosin, jos mehiläispesiä on paljon, voi eläinten hankintamenon (myös myynnin) jakaa useammalle vuodelle, yleensä kolmelle.
Jos laatikoita on useiden tuhansien edestä, tekisin niistä viennin kalustoon ja vähentelisin vuosipoistoina.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #2 : 09.04.15 - klo:11:20 »
.
On useita verotustyyppejä, ja maatalouden verotuksessa on lisää vaihtoehtoja.
Yksinkertaisin on kalenteriin perustuva, jolloin menot ja poistot hyväksytän vain kuitin päivämäärän perusteella verotusvuodelle. Tappion tasausta ei ole vuosien välillä. Voitto pannaan muiden tulojen päälle, ja verottaja ottaa siitä sitten progressiolla veron.

Jos on sopiva yhtiötyyppi, se sallii investointien jaksottamisen ja tappioiden tasaamisen.

No siitäkin on aikaa kun itse selvitin itselleni,   omaa verotustani ja oli äärimmäisen vaikea saada selville, miten pikkuasiaa verotetaan. Minulla oli toiminimi, ja se elää vieläkin rekistereissä vaikka toiminta loppui 13 v sitten avoissa tulleeseen verenvuotoon.

Yksinkertaisin menetelmä oli että vuoden menot ja tulot lasketaan yhteen, ja viivan alle tulee voittoa tai tappiota.  Siihen nähden verolomakkeet ovat hirmuisen monimutkaisia.

Yksi parhaita verojen vähennyskikkoja on kuitenkin pitää kilometreistä ajokirjaa, jotta saa kuluihin kilometrirahat. Ilman ajokirjaa vähennys ei kenties mene läpi.

.
« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:11:37 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 09.04.15 - klo:11:23 »

Jos laatikoita on useiden tuhansien edestä, tekisin niistä viennin kalustoon ja vähentelisin vuosipoistoina.

Sitä olen ihmetellyt, miten hoitajat ottavat huomioon rakennusten arvon, koska isommassa hoidossa tarvitaan varastotilaa aika peijoonisti.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 09.04.15 - klo:11:26 »
.
Verotuksessa voi mennä monenlaiset tyylit ja vähennykset ja poistot läpi, kun verottaja katsoo, että tuo on harrastus toimintaa että siihen ei kannata uhrata virka-aikaa enempää. . Näin se on ollut Helsingissä, ,mutta nyt verottajan papereita tulee milloin mistäkin päin Suomea.
« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:11:36 kirjoittanut Jiihoo »

siivilä

• Täysjäsen
  • Pohjanmaa
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.15 - klo:17:57 »
Ite kuulun ihmettelijöihin, jotta miten jotkin voivat tienata mehiläisten hoidolla ?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.04.15 - klo:20:20 »
Ei oikeasti kukaan itse tekevä tienaakkaan.  Vaikka kirjanpito näyttäisi viivan alle jäävän jotain, taloustutkijat laskevat meidän käyttävän niin paljon (omaa)aikaa mehiläishoitoon ja siihen liittyvään, että mikään tuntipalkka ei riitä korvaamaan sitä.
Vasta kun teettää hommat toisilla halvalla ja ostaa halvemmalla kuin mitä myy, voi sanoa tienaavansa.

Rellu

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.04.16 - klo:10:17 »
Miten muut laittaa kakkupihdit, harjan, taltan, savustimen yms kirjanpitoon? Meneekö ne kalustoon vai tarvikkeisiin?

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.04.16 - klo:11:32 »
Menoihin vaan, ei taseen tilille.

RPekka

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.04.16 - klo:20:33 »
Miten muut laittaa kakkupihdit, harjan, taltan, savustimen yms kirjanpitoon? Meneekö ne kalustoon vai tarvikkeisiin?
Jossain on myös se raja kuinka pieni kuitti kannattaa ylipäätään kirjata mihinkään kun jokaisen kuitin käsittelyyn menee aikaa ja/tai rahaa.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.04.16 - klo:23:25 »
Toi nyt pätee vaan myyntien kirjauksiin😂.

Rellu

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : 06.04.16 - klo:05:39 »
Jossain on myös se raja kuinka pieni kuitti kannattaa ylipäätään kirjata mihinkään kun jokaisen kuitin käsittelyyn menee aikaa ja/tai rahaa.

Nyt en ymmärtänyt. Pienistä puroistahan syntyy iso virta. Kyllä mun mielestä kaikki asiaan kuuluva kannattaa kirjata ylös. Mutta jos hommat on tilitoimistossa ja jokainen kirjaus maksaa erikseen niin sittenhän sitä voi miettiä. Samassa ajassa pienenkin kuitin kirjaa itse kirjanpitoon kuin tänne kirjoittelee. Ei se vie sen enempää aikaa  ;)

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.04.16 - klo:07:15 »
Jos teettää tilinsä tilitoimistossa, ei pienien muutaman euron menojen kirjauttaminen kalliimmalla toimiston hinnalla kannata. 
Tietenkin voi kerätä aika-ajoin itse pienistä kuiteista yhden isomman viennin vaikka ruutupaperille ja laittaa sen liitteeksi ne pienet kuitit.

Minulla on esim. kaikista vuoden pienistä suoramyynneistä ruutuvihko, jonka laitan vuoden viimeisenä päivänä yhtenä kuittina kirjanpitoon.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.04.16 - klo:08:25 »
Ehdottomasti kerää esim markettien sokerikuitit samaan nippuun ja laskee summan.

Mutta jos toiminta on pientä,  kannattaa tehdä kirjanpito itse. Eiköhän pelkän "mehiläiskirjanpidon" saa tehdä maatalouden kp tavoin yksinkertaisena. Tasetta ei synny silloin, mutta jos pitää koneluetteloa ruutupaperilla.

Tilitin on hyvä ilmainen ohjelma,  jos haluaa tehdä itse kahdenkertaisen kp:n.