13.11.18 - klo:00:22

Kirjoittaja Aihe: Parviputki  (Luettu 3462 kertaa)

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
Parviputki
« : 23.04.15 - klo:19:48 »
Mapelta hyvät ohjeet valmistukseen. Kiitos siitä.

https://www.youtube.com/watch?v=S6SXVx3-H4s

Mutta miten tuo oikeastaan toimii? Miten sitä käytetään?

Putki roikkumaan parven päälle ja mehiläiset kiipeää köyttä pitkin tupaan? Ei kai se nyt niin helppoa voi olla  :P

Jiihoo

• Vieras
Vs: Parviputki
« Vastaus #1 : 23.04.15 - klo:21:57 »
.
Joo. Ei se ole ollenkaan noin helppoa. Minulla oli hyvä parvilaatikko, jonka rikoin ja tein paremman tilalle. Mutta yksikään parvi ei ole marssinut laatikon sisään. Laatikko on kyllästettyä kovalevyä. Siinä on joku haju, josta mehit eiväy pidä. Tai sitten se ei haise kodille.

Kaverillani on vanha parvilaatikon käppänä. Laatikko on varmaan 50 v vanha. Parvet kipittävät sisään mielellään. Toimii varmasti.

Olen tehnyt myös suppilon papetitehtaan viirasta. No ei mehit nousseet siihenkään. Vähän saman tapainen kuin tuo sylinteri.

Epäilen tuota kartiota siksi, että siinä on paljon muovia, ja kartio ei haise pesälle.  Keruulaatikon pitää olla pimeä ja siinä on pirni reikä, mistä mehit marssivat pesään.

15 litraa on liian pieni.

Ennen vanhaan olkipesän kupuja käytettiin parven kiinniotossa.

Olen ajatellut punoa olkipesän esim energiaheinästä tai järvikaiskasta. On jäänyt aikomuksen asteelle.

USAssa parhaat parvipyydykset on tehty paperimassasta.. Usalaiset sanovat, että parvet eivät mrne muovipesään. Myöskään vahapohjuksen haju ei houkuttele psrvea. Sen pitää olla musta kakku.

En ole vielä ratkaissut, mikä on hyvä materiaali.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.04.15 - klo:08:08 »
Parvi nousee helpoiten aina ylöspäin.  Parvipyydys olisi saatava parven yläpuolelle.  Ja hajustettava jollain mehiläisiä houkuttelevalla. Feromonilla, vahalla, sikiökakulla, mintulla tms.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.04.15 - klo:19:50 »
Olisko se tuo karvaköysi mikä houkuttaa kiipeämään? parvispray varmasti tehostaa...

Ei toisaalta ole kovin isotöinen joten vois kyllä kokeilla  ;)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 24.04.15 - klo:21:29 »
,.joo mut, ei tämä homma ole köydestä kiinni.

Parvi voi olla missä tahansa, ja porukka marssii tai lentää aukosta sisään.
 parven pitäis kokea laite kodikseen. Jos näin ei ole, porukka tulee yksinkertaisesti ulos, ja voivat lähteä lentoon saman tien

Kun aurinko paistaa pyydykseen, se ei saa kuumentua liikaa..

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.04.15 - klo:21:46 »
Eikös tuota putkea ollutkaan tarkoitettu vain parven kiinniottoon.  Heitetään ylänaru parven yläpuolella olevan oksan yli ja hilataan putki parven yläpuolelle?

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 24.04.15 - klo:22:38 »
Eikös tuota putkea ollutkaan tarkoitettu vain parven kiinniottoon.  Heitetään ylänaru parven yläpuolella olevan oksan yli ja hilataan putki parven yläpuolelle?

Noh. Eiku tekemään putkea, kun se noin helppoa on.
« Viimeksi muokattu: 24.04.15 - klo:22:43 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.04.15 - klo:08:03 »

Noh. Eiku tekemään putkea, kun se noin helppoa on.
Totta puhuen minulle mehiläisurani alkupuolella oli sellainen, paksusta paperiputkesta tehty.  Ei sillä mitään tehnyt.  Ja saunan pesään se jouti jo ajat sitten.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #8 : 25.04.15 - klo:10:50 »
.
Parvia on helppo ottaa alle 3 m korkeudelta, mutta kun korkeus on 5 metriä oksan kärjessä tai männyn latvassa 15 m, homma käy vaikeaksi.

Jos on kuuma, parvi lähtee helposti siivilleen js vaihtaa paikkaa.  Ja sitten lähtee taivaan sineen.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #9 : 26.04.15 - klo:22:43 »
.
Joo. Ei se ole ollenkaan noin helppoa.

Epäilen tuota kartiota siksi, että siinä on paljon muovia, ja kartio ei haise pesälle.  Keruulaatikon pitää olla pimeä ja siinä on pirni reikä, mistä mehit marssivat pesään.

15 litraa on liian pieni.

Ennen vanhaan olkipesän kupuja käytettiin parven kiinniotossa.

Olen ajatellut punoa olkipesän esim energiaheinästä tai järvikaiskasta. On jäänyt aikomuksen asteelle.

USAssa parhaat parvipyydykset on tehty paperimassasta.. Usalaiset sanovat, että parvet eivät mrne muovipesään. Myöskään vahapohjuksen haju ei houkuttele psrvea. Sen pitää olla musta kakku.

En ole vielä ratkaissut, mikä on hyvä materiaali.

"Olkipesä" toimii hyvin parvenpyydyksenä.
Kokemukseni mukaan tämä minun muoviluomukseni kelpaa ainakin minun muovipesissä syntyneille mehiläisilleni.
Muovin vaarallisuudesta kirjoitti -70 luvulla K.Vesterinen, kun suunnittelimme Isoran kanssa ensimmäistä muovipesää.
Muovipesissä kuulemma emot kuolevat. Taitaa kakki suomessa kasvatetut emotkin paritta muovipesissä?

Vidiota näkee miten mielellään mehiläiset kiipeävät muoviputken.

https://www.youtube.com/watch?v=CAxLHFg-nY0
Makeaa elämää !