Kirjoittaja Aihe: Hunajantuotantoala  (Luettu 7658 kertaa)

Hyrra

• Täysjäsen
    • Profiili
Hunajantuotantoala
« : 01.05.15 - klo:16:07 »
Vieläkö Mavi ja LFA tuntee hunajantuotantoalan? Pikaisesti haettuna en sitä enää löytänyt hakuohjeista. Tosin edelliselläkin kaudella se oli sellainen kummajainen, että paikallinen maaseutuelinkeinoviranomainen päätti soittaa ja kysyä, että mikä hunajantuotantoala :)

Jiihoo

• Vieras
Vs: Hunajantuotantoala
« Vastaus #1 : 01.05.15 - klo:16:39 »
.
Minulle tulee veroilmoitus, jossa lukee vihannesten ja kasvihuoneen viljely.
Kysyin verottajalta, mikä tämä on?
  Verottaja: Eikö teillä olekin mehiläisiä?

asta

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.05.15 - klo:17:40 »
Minulla lukee veroilmoituksessa " muu eläinten hoito".
 Luulin, että ovat hyönteisiä...... "

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.05.15 - klo:18:59 »
Eivät tunne. Nyt ei ole enää sadonkorjuuvelvoitetta, joten ei tarvitse kikkailla sillä, että mehiläiset muka keräisivät sen pellon sadon.  Voit siis ilmoittaa ihan minkä kasvin vain, mitä siinä pellossa mahdollisesti tänä kesänä kasvaa.  Ne kasvit täytyy valita siitä hakuoppaan liitteestä. 
Minä ilmoitin monivuotisten hunajantuotantokasvieni nimeksi apila ja uusiin kylvettäviin laitoin nimeksi aitohunajakukka.  Niitä monimuotoisuuspeltoja kannattaa hyödyntää, kun niistä maksetaan vähän paremmin.   Ja mesikasveja voi laittaa mieleisiään.  Laitoin tosin lisätietoihin, että nuo apilat ovat hunajantuotantokasveja.
Ensimäisellä tukikaudella ei ollut myöskään mahdollisuus ilmoittaa näitä hunajantuotantokasveja.  No niiden lisätietojen perusteella maataloussihteerit kirjasivat ne sitten koristekasveiksi.  Minulle tuli sitten tarkastaja pellolle ja ihmetteli, että missäs täällä löytyy sitä koristekasvia.
« Viimeksi muokattu: 01.05.15 - klo:19:02 kirjoittanut Pchelovod »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.05.15 - klo:11:44 »
Minä olen vähän hämmentynyt näiden uusien tukihommien kanssa. Olisi peltoa melkein 20 ha mutta ei intoa viljellä, siis viljoja. Olen AB-alueella.

Voinko laittaa hevoslaitumien lisäksi vaan esim apilaa mehiläisiä varten? Pitääkö sato paalata tai puida? Tai siis onkohan siinä kohtuuttomat tukimenetykset. Saatan joutua niittämään peltoa, jos hukkakaura pääsee yllättämään. Apila varmaan kestää sen, tai suorastaan tykkää siitä. Korjuuvelvoitetta ei ole mutta kansallisissa tuissa pitää viljellä hyvien tapojen mukaan tai jotain sinne päin...

Onnistuuko pelkkä apila muusta kuin puna-apilasta? Olisiko alsikeapila parempaa mehiläisille?

Jos laittaisi hevosten laitumet suojavyöhykenurmeksi, sänget apilalle ja lopetettaville nurmille vaikka vuodeksi hunajakukkaa. Ja sitten ensi keväänä apilaa.

Käytännössä ruokin kyllä naapurin mehiläisiä, kun ne on ehkä jopa lähempänä peltoa ja enempi pesiä, mutta eiköhän noissa hehtaareissa satoa riitä. Vai voiko olla, ettei kasvit tuota mettä kun pellot on hietaa? Ei poudi mutta enempi kuivia kuitenkin.

Ei ole helppoa ei...

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.05.15 - klo:12:45 »
Sen paikkakunna hyväntavan mukaisen viljelytavan määräät tässä tapauksessa sinä itse.  Jos laitat mehiläisiäsi varten apilaa, jota et niitä kesken kukintaa, niin se on siinä! Kunhan yli 1,5 m korkuisia puita ei tule peltoihin luvattoman paljon.
Minulla toimii hyvin valkoapila karkeahieta pelloissa.  On helppo ja pitkäikäinen.  Ja sitä kukan määrää.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.05.15 - klo:12:57 »
Loistavaa, minä teenkin sitten niin. Epäilen, että viimekesän hunajasato oli pääasiassa valkoapilasta, jota on vanhalla hevoslaitumella paljon. Aluksi oli pettynyt vaaleaan ja mietoon hunajaan, mutta sepä onkin ollut ihmisten mieleen! Erityisesti lasten. Ja huoneenlämmössä hunaja on vieläkin juoksevaa. On siinä varmaan horsmaakin, mutta eipä juuri mitään "makua" tuovaa.

Kuinka monta kiloa siementä tarvitsee hehtaarille?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.05.15 - klo:16:03 »
Minä kylvän samaan peltoon valkoapilan lisäksi hunajakukkaa ja vähän auringonkukkaakin, niin tulee ns. riistapelto.   Valkoapilaa laitan pari - kolme kiloa hehtaarille. Seuraavana vuonna siinä on valkoapilaa.
Muista kirjoittaa muistiinpanoihin tai viljelysuunnitelmaan se mehiläisten hunajan keruu laidun tarkastajia varten, jos jätät niitokset väliin.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.05.15 - klo:17:21 »
Täytyypä harkita samaa. Kasvusto on varmaan niin matalaa, että saan mahd hukkakaurat kitkettyä, auringonkukka kun ei niitosta taida tykätä. Olisi hienoa, jos yhdellä kynnöllä ja kylvöllä pääsisi monta vuotta.

Sigge

• Vieras
« Vastaus #9 : 02.05.15 - klo:17:35 »
Täytyypä harkita samaa. Kasvusto on varmaan niin matalaa, että saan mahd hukkakaurat kitkettyä, auringonkukka kun ei niitosta taida tykätä. Olisi hienoa, jos yhdellä kynnöllä ja kylvöllä pääsisi monta vuotta.

Jos haluat monivuotisen mehiläiskasvuston niin kylvää sinimailanen ja esim valkoapila tai alsikeapila. Seos; 10 kg sinimailanen, 2-3 kg apilaa per hehtaari. lisukkeeksi voi laittaa nurminata. Sinimailanen paranee vuosi vuodelta.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.05.15 - klo:16:43 »
Mistähän saisi siemeniä, siis hunajakukkaa ja valkoapilaa? Olen vähän myöhään liikenteessä, ja tarttisin aikas paljon, yli 10 hehtaarille... Riistasiemenella on aika kovat hinnat. Naturcomilta ei vastata. Mistä ostatte siemenen?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.05.15 - klo:09:50 »
Lahtisella näytti olevan vielä hunajakukkaa 11,-/kg ja valkoapilaa 17,-/kg http://www.lahtisenvahavalimo.fi/siemenet.html
Valkoapilaahan nyt saa kaikista maatalousrautakaupoista, eikä niitä seokseen tarvitse paria kiloa enempää hehtaarille.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #12 : 12.05.15 - klo:10:47 »
.
Minulla oli pesiä hunajakukkapellolla (10 ha) kaksi vuotta sitten. Siinä piti olla monivuotinen luonnonkukkaseos. Mutta kyllä se seuraavana vuonna oli 90% saunakukkaa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.15 - klo:11:06 kirjoittanut Jiihoo »

Sigge

• Vieras
« Vastaus #13 : 12.05.15 - klo:11:12 »
.
Minulla oli pesiä hunajakukkapellolla (10 ha) kaksi vuotta sitten. Siinä piti olla monivuotinen luonnonkukkaseos. Mutta kyllä se seuraavana vuonna oli 90% saunakukkaa.

Kylvön onnistuminen on riippuu monesta asiasta, mutta apilalla on vaikea epäonnistua.