13.11.18 - klo:00:55

Kirjoittaja Aihe: Rakennuttamiskehä  (Luettu 7509 kertaa)

Jiihoo

• Vieras
Vs: Rakennuttamiskehä
« Vastaus #15 : 19.05.15 - klo:08:47 »
.
Olkoon kuinka tahansa, mutta kuhnurikehä kertoo mikä se on. Ja sen tarkoitus on punkkien pyydystäminen.

Toinen tyhmä termi on harhautus, josta minä käytän nimeä valeparvi. Onkoon vaikka keinoparvi, mutta ei harhautus.

Englantilaiset eivät osaa tehdä mehiläispesissä mitään, ellei käytän jonkun henkilön metodia. Ja sen pitää olla britti.
« Viimeksi muokattu: 19.05.15 - klo:08:49 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19.05.15 - klo:11:07 »
Termeistä puheenollen "parvilevy" on sellainen sana, jonka jokainen ymmärtää miten haluaa.  Ainakin kolmessa eri tarkoituksessa olen kutsuttavan sillä nimellä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #17 : 19.05.15 - klo:14:55 »
.
Onko se sama kuin parvilauta?

Ensmmäiseksi tulee mieleen puuhun ripustettava pyöreä laudasta tehty padan kansi. Parven oli määrä kerääntyä sen alle, ja siitä sai sateensuojankin. Kai siinä oli jotain kittivahaa houkuttimena. Kirjassa se oli, mutta en nähnyt sitä koskaan livenä.

Tällaisia keksintöjä oli kirjoissa 80 v sitten.
« Viimeksi muokattu: 19.05.15 - klo:16:48 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 19.05.15 - klo:17:42 »
"parvilevy" on sellainen sana, jonka jokainen ymmärtää miten haluaa.  Ainakin kolmessa eri tarkoituksessa olen kutsuttavan sillä nimellä.

Ensimäisen kerran kuullessani tajusin sen olevan parven pesäänmarssituslevyä.  Sitten Snellgrovenilla se onkin emopesän mehiläisten lypsätyslevy monine kiinnipantavine lentoaukkoineen. Ja SKi 35:lla on omanlaisensa parvilevy.   

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #19 : 19.05.15 - klo:18:25 »
.

Minulla oli aikaisemmin noita ison pesän päälle tehtyjä virityksiä välipohjineen, mutta sitten kyllästyin niihin. En tiedä, miten selviän ilman niitä, mutta hyvin selviän.

Ei taida olla minkään merkkisiä parvilautoja. Parvet marssivat pesään milloin mitäkin pitkin. Yleensä maata pitkin.
« Viimeksi muokattu: 19.05.15 - klo:18:27 kirjoittanut Jiihoo »

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #20 : 19.05.15 - klo:20:45 »
Nyt on parvilevylle käyttöä. On muutamia niin tuhtia pesiä, että on laitettava kolmas laatikko. Parvilevy kakkoslaatikon päälle ja sen päälle kolmas laatikko, pari sikiökkkua ja muut rakennettuja pari ruokakakkua ja se kuhnurikehä. 14-16 vrk. siellä on uusi emo hyvästä emosta. Saa rauhassa pariutua ja kun aloittaa muninnan siirretään muualle ja parvilevy pois. Taas pesä on normaali. Tällä voi myöskin hillitä parveilua.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #21 : 19.05.15 - klo:22:27 »
.
Tulee heikkoja emoja tuolla tavalla.

SKi35

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #22 : 20.05.15 - klo:10:07 »
Samasta emon munista vaikka tekis toukansiirrolla. On vain helpompi tapa saada uusia emoja.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #23 : 20.05.15 - klo:10:26 »
.
Hätäkenno-emot kasvatetaan 3 päivää vanhoista toukista ja toukan siirrossa käytetään 1 pv vanhoja toukkia. Toukan luonnollinen ruokinta aika on 5 pv.

Normaaliin emokennoon jää aina ylimääräistä ruokaa. Hätäkennoissa kaikki ruoka on syöty loppuun.
Nääs toukka syö kennossa vielä yhden päivän kennon sulkemisen jälkeen.

Emotoukka kasvaa 1700 kertaiseksi toukan painoon verrattuna. Työläisen toukka kasvaa 1000 kertaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.05.15 - klo:11:00 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #24 : 20.05.15 - klo:11:16 »
Hätäkenno-emot kasvatetaan 3 päivää vanhoista toukista ja toukan siirrossa käytetään 1 pv vanhoja toukkia.
Voihan se noinkin olla, ellei avosikiökakun mukana ole munia.
Minun kaikki emoni uusiutuvat vuosittain aina hätäkennoista väännettyinä. Enpä ole itse voinut niitä luokitella huonommaksi.  Hyvän kasvatuksen saaneita ovat, kun emäpesässä saavat kaiken mahdollisen hoidon.  Toisin kuin jossain pikkujaokkeissa tai miniparituspesissä.

Onkos SKi:n parvilevyn läpi alapesän mehiläisillä kulkuyhteys sinne yläkerran emonkasvattamoon?  Vai varmistatko muuten, että ruokkijoita ja hoitajia on tarpeeksi.  Lämmintähän siellä kyllä on.
« Viimeksi muokattu: 20.05.15 - klo:11:19 kirjoittanut Pchelovod »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #25 : 20.05.15 - klo:11:48 »
Hätäkenno-emot kasvatetaan 3 päivää vanhoista toukista ja toukan siirrossa käytetään 1 pv vanhoja toukkia.
Voihan se noinkin olla, ellei avosikiökakun mukana ole munia.

Tutkimusten mukaan kaikki kuoriutuneet hätäemot ovat olleet 3 pv vanhasta toukasta kasvatettuja. Ensiksi kuoriutuneet tappavat nuoremmat.

Minä olen kasvattanut emot usean vuoden ajan niin, että vaihdan parvikennoihin hyvästä pesästä toukat.
Kyllästyin siihen, että kasvatuspesä hylkii usein kasvatuskennoja.
Ei tarvitse herätellä kennon rakentamishaluja.

Jaokkeiden kasvattamat emot ovat pieniä. Harvoin normaalikokoisia.

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #26 : 20.05.15 - klo:16:52 »
Ja kun joka asiaan pitää saada poikkeus, niin tässä se sitten tulee tällä kertaa.
Mun tämän hetken suuri ja kovin munijaemo pn jaokkeen kasvattama hätäemo. Tein jaokkeen ostoemolle, mutta nämä olivat löytäneet emottomuuteen totuttautuessaan jonkun toukan ja alkaneet rakentaa sille hätäkennoa.
Emoa asettaessa huomasin sen ja kuriittani pistin sen 3 kakun jaokkeeseen peittosikiökakun kanssa.

No. Voi olla ainutkertainen, mutta tämä kaveri jolla on nyt yli 10 kakulla sikiöintiä taitas saada luovuttaa muutaman toukan emonkasvatukseen tänä kesänä.

jger

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #27 : 20.05.15 - klo:17:35 »
Minä olen kasvattanut emot usean vuoden ajan niin, että vaihdan parvikennoihin hyvästä pesästä toukat.
Kyllästyin siihen, että kasvatuspesä hylkii usein kasvatuskennoja.
Ei tarvitse herätellä kennon rakentamishaluja.

Vaikeaa.. Olen kokeillut. Ehkä jotain meni ideasta huti.

Toukansiirto kuppiin, jota voi pitää kädessä on paljon helpompaa.
Emokennojen suojaaminen, paljon helpompaa ja emon vahigoittuminen epätodennäköisempää.
Jos pesään jää (peitetty) parvikenno piiloon, tappaa ko emo siirretyt toukat ja pesän jatkaja on epäselvä.
Samalla vaivalla saa useita emoja.
Ja jos käyttää ko parveiluintoista pesää, niin rakennushalua on, mutta parveilunestotoimenpiteet pitää kuitenkin tehdä.

« Viimeksi muokattu: 20.05.15 - klo:17:37 kirjoittanut jger »
-- Juha

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #28 : 20.05.15 - klo:17:57 »

Vaikeaa.. Olen kokeillut. Ehkä jotain meni ideasta
Samalla vaivalla saa useita emoja.
Ja jos käyttää ko parveiluintoista pesää, niin rakennushalua on, mutta parveilunestotoimenpiteet pitää kuitenkin tehdä.

Kymmekunta emoa minä kasvatan tällaisessa yhdessä pesässä. Voisi niitä enemmänkin mutta sitten joutuu kerralla virittämään paritusjaokkeita enemmän.

Parveilun esto pitää tehdä ja siirretyt toukat kasvavat emokennoissa niinkuin pesän omatkin toukat.
Sitten otan samasta pesästä mehiläiset paritusjaokkeeseen. Ei tule hväksymisongelmia. Ja paritusjaoke toiseen tarhaan.

Toukat voi siirtää sellaisiin kennoihin, joita on helppo irrottaa ja häkittää.

Siirrän toukkia usealle kakulle ja sitten siirrän kakun paritusjaokkeeseen.

Kun kehän laittaa selkäriman alaspäin, toukka on helppo siirtää. Siinä joutuu rikkomaan emokennon seinää, mutta mehit korjaavat sen heti.

Kennot joista siirretään, leikkaan tapettiveitsellä lyhyiksi. Silloin pääsee käsiksi toukkiin. Siirtoneulan vuolen pihlajan oksasta ja taitan terävän kärjen mutkalle. Siirtoneulan tekee oksasta muutamalla vuolaisulla.

Emokennon kärjen tummuessa tietää, että kuorituminen on lähellä.

Tiedän myös sen, että kun siirrän sunnuntaina pienet toukat,  ensimmäiset emot alkavat kuoritua seuraavan viikon torstai-iltana.
« Viimeksi muokattu: 20.05.15 - klo:18:05 kirjoittanut Jiihoo »