Kirjoittaja Aihe: Vadelman ja valkoapilan kukinta  (Luettu 22466 kertaa)

Sigge

• Vieras
Vs: Vadelman ja valkoapilan kukinta
« Vastaus #45 : 13.07.15 - klo:22:07 »
Minä olen kyllä hellekesinä pannut merkille, etteivät mehiläiset viitsi lähteä vähän viileämpänä ja kosteampana aamuna hakuretkille, kun päivällä tai tulevina päivinä tietävät olevan kunnon ilmojakin.  Mistä ne tietävät, en tiedä. 

Totta tuo on. Keväällä mehiläiset lentävät todella alhaisessa lämpötilassa. Mutta kesällä tarvitaan ihan muut lämpötilat.

Syynä saattaisi olla se, että kukat eivät eritä mettä. Pajulla taas ei ole varaa valita lämpötilojaan. Nääs kun pari vuotta sitten oli kirvahunajaa puiden lehdillä, ja menin hakemaan pesiä pois aamulla 12C lämpötilassa, pesissä oli melkoinen lento päällä.

Näin olen asian ymmärtänyt, mutta sitä olen viimepäivinä miettinyt että mitä ne kimalaiset sieltä kukista hakevat sadekuurojen välissä, koska kyllä ne siellä runsaasti pörräävät ja pysäthyvät eikä vain kiertele.
Tänään tuli myös hieman siitepölyä pesiin, mutta oli kyllä suhtellisen heikkoa lentoa. Lämpötila vaihteli kiivasti 13-17 välillä pilvien mukaan.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #46 : 13.07.15 - klo:22:38 »
.
Kimalaiset keräävät kovasti siitepölyä. Ne tekevät siitepölytaikinan ja emo munii siihen.
Ne käyttävät polttoaineena mettä.

Luulin että kimalaiset olivat kadonneet tältä kesältä, mutta rypsipellossa oli tuhansia isoja emokimalaisia. Peltokin oli melkein 20 ha.

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #47 : 04.03.16 - klo:20:11 »
Kukinta aikahan riippuu myös pölytyksestä. Jos pölytys tapahtuu nopeasti, kukat alkaa tuottaa siemeniä ja lopettavat kukinnan. Viileä sää hidastaa kukintaa ja silloin ei mehiläisetkään lennä. Joskus huomaa, että olipa nopea kukinta ja toisinaan se kestää pidempään.
Kimalaiset hakevat laimeampaa liuosta kuin mehiläiset.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #48 : 04.03.16 - klo:20:33 »
Kukkia puhkeaa vuoropäivinä ihan sitä mukaa, kuinka lämpitila ja kasvin perimä määrää.  Siihen, kuinka kauan kukat ovat auki voivat kyllä pölyttäjät vaikuttaa.  Joskus olen nähnyt kylmänä kesänä mansikkapellon, jossa on ollut ennätysmäärä kukkia odottamassa pölyttäjäänsä. Ennätyssato siis tulossa.  Mutta eivät ne vanhimmat kukat enää ollet pölyyntymiskunnossa lämpimän päivän tultua. Eikä satokaan ollut suuri.  Ilmeisesti mesisatokaan ei ole pitkään kukkivammassa kasvustossa sen suurempi, kuin siinä lämpimällä nopeasti kukkivassa.