Kirjoittaja Aihe: Tuulivaroitus  (Luettu 10852 kertaa)

Jiihoo

• Vieras
Tuulivaroitus
« : 31.10.15 - klo:08:14 »
.
Ostin Disas-kalamyymälästä ranskalaista  hunajaa,  hinta 6 €/kg.  Maku oli aromikas ja hyvä..

Myös Hunajayhtymän hunajaa on myynnissä  "normaalihinnalla".

Isottelu " suoraan hoitajalta maksimihintaan" ei lupaa hyvää.
.toisaalta, että hunajaa ei pitäisi lingota...joo, omituista sekoilua.

.eikö ole helpompaa laittaa yksi pesä enemmän ja ottaa kotimyynnissä kohtuuhinta. Tai siirrätte pesät parempaan paikkaan niin saatte tuplasadon.

Emo

• Seniori
    • Profiili
Vs: Tuulivaroitus
« Vastaus #1 : 31.10.15 - klo:08:46 »
Minä pyrin myymään hunajat laatikoittain pois syksyllä.  Ei tarvitse säilytellä eikä säätää asiakkaiden kanssa koko vuotta. Myyn jopa hieman markettien hintaa alemmalla, mutta käsittääkseni huomattavasti paremmalla, kuin mitä pakkaamo maksaa.

Olen onnistunut opettamaan ihmisiä hunajan suurkäyttäjiksi. Kun jokainen ystävä ja tuttava ja sukulainen ja naapuri syö vaikka 10kg vuodessa, on pienen tarhauksen hunajat helposti myyty.

Jos joku onnistuu myymään yleistä hintatasoa kalliimmalla,  niin hieno homma. Mutta minä lasken säilytyksen ja yksittäisten myynnin kuluksi ja suuremmissa erissä myyminen on minun markkinointistrategia.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #2 : 31.10.15 - klo:08:51 »
.
Sama homma kuin emolla.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.10.15 - klo:09:10 »
Minä pyrin myymään hunajat laatikoittain pois syksyllä.  Ei tarvitse säilytellä eikä säätää asiakkaiden kanssa koko vuotta. Myyn jopa hieman markettien hintaa alemmalla, mutta käsittääkseni huomattavasti paremmalla, kuin mitä pakkaamo maksaa.

Olen onnistunut opettamaan ihmisiä hunajan suurkäyttäjiksi. Kun jokainen ystävä ja tuttava ja sukulainen ja naapuri syö vaikka 10kg vuodessa, on pienen tarhauksen hunajat helposti myyty.

Jos joku onnistuu myymään yleistä hintatasoa kalliimmalla,  niin hieno homma. Mutta minä lasken säilytyksen ja yksittäisten myynnin kuluksi ja suuremmissa erissä myyminen on minun markkinointistrategia.

Kuin myös, ostajapiiri on lisääntynyt mukavasti.
Paras tapa lisätä hunajan käyttäjiä ja samalla ystäväpiiriä.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.10.15 - klo:11:35 »
Suomessa käytetään kotimaista hunajaa enemmän kuin koskaan.  Viime vuoden tilaston mukaan 600 g/pää. 
Eikä tämä kasvu johdu suinkaan siitä, että hinta olisi alentunut.  Hunajan keskihinta on noussut takaisin sille tasolle ja jopa yli siitä, mitä se oli ennen edellistä romahdusta (2006 sadon jälkeen).

Hunaja ei ole halpuutustuote!  Olisi keksittävä muita keskenäänkilpailutapoja kuin hinta. 
Tietenkin on monentasoisia hunajia ja monenlaisia hintoja sen mukaan.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.10.15 - klo:11:43 »
Kävin eilen "Tokmanni" nimisessä kaupassa ja siellä hyllyllä oli kotimainen hunaja 5,25 eur 4,50g purkki.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 31.10.15 - klo:15:08 »
Suomessa käytetään kotimaista hunajaa enemmän kuin koskaan.  Viime vuoden tilaston mukaan 600 g/pää. 
Eikä tämä kasvu johdu suinkaan siitä, että hinta olisi alentunut.  Hunajan keskihinta on noussut takaisin sille tasolle ja jopa yli siitä, mitä se oli ennen edellistä romahdusta (2006 sadon jälkeen).

Hunaja ei ole halpuutustuote!  Olisi keksittävä muita keskenäänkilpailutapoja kuin hinta. 
Tietenkin on monentasoisia hunajia ja monenlaisia hintoja sen mukaan.

Voi jeesus. Juuri tyypit nostivat hunajan hintaa kun tuli huono sato? Vai tuliko? Kuluttajahintaindeksi on miinuksella. Mitä Sipilä sanoo kun kuulee että mehiläishoitajat ottavat valtion tukiaisia ja nostavat hintoja. Perkkeles, se sanoo.!

Ei hunaja mikään kallis tuotekaan ole. Jos sitä syödään teelusikallinen päivässä, niin kukaan ei köyhdy sen takia. Halpaa se on vaikka miten mittaa, ja hinnan määrää maailmanmarkkinat.

Mutta jos myytte kaikilla, niin senkus myytte. Ihmettelen vaan miten hoitajan kotoa haettu hunaja voi olla kalliimpaa kuin marketissa.

« Viimeksi muokattu: 31.10.15 - klo:15:10 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #7 : 31.10.15 - klo:16:33 »
.
Mutta mutta. Tämän vuoden satoa on ilo myydä. Aromi on poikkeuksellisen   voimakas ja on  laaja skaala kukkia purkissa. Ihan estotta voi kehua kehua. Rypsi antoi hyvin.

Seppälän Ari .kertoi että kanervahunajaa oli tullut paljon. Sanoin, että ei minulle, mutta kennoihin jäi toisiaan paljon liiman tapaista jäykkää mönjää,. Luulin että se johtui kuivuudesta.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #8 : 31.10.15 - klo:18:39 »
Sama havainto mulla.  Maistelin 2 viikkoa sitten jopa Arin tuomaa näytettä kanervahunajasta: valkeaa (?) ja maku kunin tummilla hunajilla.   
Mulla on n. 20 % kehistä semmosia, joista hunaja ei irronnut normaalilinkouksella, mutta ei se kanervaa ollut.    Eikä voikukaltakaan maistunut.
Liekö ollut sitten sitä mitä kuvailit, mutta meillä ei ollut kuivaa ensimäistäkään viikkoa.  Ehkä muuten vain kiteytyi kehiin jonkun mallin mukaan.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 31.10.15 - klo:18:51 »
Mustaa ja pahan makuista ja hajuista tämä syyshunaja eikä millään tahtonut astiassa kiteytyä vaivauskuntoon.
Liekö navetan takapihalta kerättyä tai onkohan Tattari hunaja semmoista.
Normaalisti irtosi lingotessa kakuista, mutta kehtaako sitä myydä kenellekään, mitä selittää
asiakkaille kun ei se ennen ole tämmöistä ollut, harmin paikka.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #10 : 31.10.15 - klo:19:07 »
.
Tunnen kyllä kanervahunajan, mutta jos se on mennyt muun hunajan sekaan, eihän sitä sieltä erota.
Muutamana päivänä kanerva kyllä lemahti pesien vieressä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #11 : 31.10.15 - klo:21:22 »
.
No wot. Katselin hunajan hintoja ABC-huoltamolla. Kotimainen hunaja pienessä purkissa 11-13 €/kg. Nuuteron hunajaa.

.Joten tota noinaa, hoitajien hintakyselyn mukaan tuottaja saa kovemman hinnan kun vähittäismyyjä.

Ei varmaan millään muulla alalla ole tilanne tällanen.

.liiton hintakysely on tuottanut vastauksen, joka itse asiassa on mahdoton. ..

1) Hoitajat myyvät Nuuterolle,

2) N myy S-tukulle, 

3) S-tukku myymälöille.

Tuollainen ketju, mutta  silti hoitajat saavat enemmän kuin myymälät.

.
Mutta mitä kysymistä siinä on. Pakkaajat ilmoittavat selvästi lehden sivuilla millä hinnalla he ostavat hunajaa, eli 6€/kg.
 Ja jossain huoltoasemilla myydään 18€/kg..
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.15 - klo:07:20 kirjoittanut Jiihoo »

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #12 : 01.11.15 - klo:07:56 »
"Kauppa se on mikä kannattaa, mutta maanviljelys on onnessa". Eiköhän sama suhde ole kaikella maataloustuotannolla. Tuottaja saa maidosta muutaman sentin litralta ja kaupassa se maksaa melkein euron.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #13 : 01.11.15 - klo:09:41 »
.
Kautta vuosikymmenien kauppias on tehnyt niin, että hoitajan hinta kerrotaan kahdella ja sillä myydään.
Kukkakauppa toimii myös näin, mutta siinä tavaraa mätänee paljon ja jää myymättä. Mutta hunajassa ei ole tappion riskiä. Jos esim tavara käy hyllyssä, ihan hyvin voi soittaa hoitajalle että hae tavarat pois ja palauta rahat.

Mutta tosiaan toivon, että hintatiedon jakelu olisi asiallisempaa.

Kaikissa tutkimuksissa on ongelma, että vain osa vastaa ja mikä on totuus niiden osalta jotka eivät vastanneet.

Kirjekyselyihin vastaa ehkä 50%, puhelinkyselyihin 70% ja ovikyselyihin 90%.

Paras vastausprosentti on saatu kun 40 v perheenäiti tekee kotihaastattelun.

Jos vastaaja epäilee että tiedot joutuvat vääriin käsiin, parempi olla vastaamatta.

Kyselyssä 450 g purkki oli selvästi noussut,. Mikä tarkoittaa 30 centtiä, eli 5%.  Okei, selvä pyy.

Otsikointi: Hunajan hintakysely: 450 gramman purkin hinta noussut selvästi vuodessa

Olisin sen voinut kirjoittaa, noussut vaivaiset 5%, eli vanhan ajan inflaation verran,

Kuluttajahintaindeksin muutos syyskuu 2014 - syyskuu 2015, muutos -0,6%

.

« Viimeksi muokattu: 01.11.15 - klo:17:37 kirjoittanut Jiihoo »

mrbee

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #14 : 02.11.15 - klo:08:19 »
Kaupan kate on täysin ylimitoitettu, joten parhaiten kauppa käy itse myymällä. Vastaa kyllä liiton hintakyselyyn, jos sellaisen huomaan olevan menossa. Minun 450g hunajapurkki maksaa 7€, mutta esim. tuotetta ei ole myynnissä huonoina hunajavuosina, kuten nyt. Kauppaa käydään nyt 350g/6€ lasipurkilla tai puristepullolla. Viimekesän sato on jouluun mennessä myyty  ;) Muuten puristepullo on ylivoimaisesti ostetuin tuote, koska hunajamme on juoksevaa, nytkin löytyy edellisen kesän (2014) parhaita hunajalaatuja joista voi lukea läpi, vaikka Hesaria  8)