22.10.18 - klo:13:48

Kirjoittaja Aihe: mehiläiset ulkona  (Luettu 3167 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
mehiläiset ulkona
« : 31.12.15 - klo:09:06 »
Hei
Voisinko kysyä.
Kun tein tiputuksen osa mehiläisiä jäi ulos, luulisin, että ne kuolevat (mun käsitys) vuorokauden jälkeen, palaavatko mehiläiset itse pesään kun lämpötila on -1 astetta? Voisiko niitä laittaa käsin lentoaukkoon? Milloin ne kuolevat edellä mainutulla lämpätilalla ulkona?
Terveisin
« Viimeksi muokattu: 31.12.15 - klo:09:08 kirjoittanut chingis »
Kiitos vastauksesta

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
Vs: mehiläiset ulkona
« Vastaus #1 : 31.12.15 - klo:11:55 »
Hypotermia yllättää ja kangistaa yksittäiset mehiläiset kylmässä. Palautuminen riippuu ajasta ja lämpötilasta.  Esim kesäyön jälkeen aurinko lämmittää mehiläiset liikkeelle.  Tai puhdistuslennolla vain vähäksi aikaa lumeen istahtanut voi siipiän värisyttämällä auringonpaiseisessa paikassa saada lentolihaksensa vielä liikkeelle. Toisiaan lämmittäen mehiläisryhmät voivat selvitä ulkona pidempäänkin.

Kyllä ne ovat varmasti jo kuolleet, jotka ovat jääneet nyt yksin ulos pakkaseen.  Kyllä minä laitan takaisin pesään aina mehiläisen tavatessani sen ulkona värjöttelemässä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.15 - klo:11:57 kirjoittanut Pchelovod »

Jiihoo

• Vieras
Vs: mehiläiset ulkona
« Vastaus #2 : 31.12.15 - klo:23:15 »
.
Missä lämpötilassa hapottaa, on hyvä kysymys kun kannen ottaa pakkasella irti, usein kannessa on satoja mehiläisiä. Niiden ohuet tuntosarvet ja jalat alkavat jäätyä saman tien kun ne joutuvat pakkasilmaan. Kyllähän niitä kuolee ja kun niitä alkaa pelastaa, kohta pölähtää lisää hangelle.Pesän alaosa on niin kylmä, että ei ne lentoaukon kautta pääse takaisin pesään.