20.11.18 - klo:00:09

Kirjoittaja Aihe: tummat kakut  (Luettu 9682 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
tummat kakut
« : 07.01.16 - klo:07:28 »
Hei
Voisinko käyttää kehät, jossa on ruskeat kakut, keväällä kun haluaisin lisätä pesämäärä voimakkaasti? Ja minulla on rakennettujen kehien pula. Syksyllä voisin heittää pois ruskeat kehät.
Kiitos
Kiitos vastauksesta

Jiihoo

• Vieras
Vs: tummat kakut
« Vastaus #1 : 07.01.16 - klo:08:54 »
.
Noin se pitää tehdä, kuten sanoit itse.

Ala rakennuttaa uusia kehiä kesäkuun alussa kun pesät laajentuvat ja niille tulee oma halu rakentaa. Rakennushalut näkee siitä kun viillirakennetta syntyy kehärimojen päälle.

Muista laittaa 1 cm rakoa vahapohjuksen ja alariman väliin. Moni ei raaski ja kakku vääntyy alaosasta.

Moni laittaa vahapohjuslaatikon kolmanneksi alas keväällä ja kun pesä laajenee, se rakentaa automaattisesti pohjukset, ihan niinkuin se joutuu luonnossakin tekemään.

Älä laita vahapohjuksia niin että se pilkkoo sikiöalaa.

Valeparvien kanssa on nopea tapa saada uusia kakkuja.

Mutta pääsääntö on, että rakennuta uusia kakkuja vahvan hunajan tulon aikana. Älä rakennuta väkisin. Se vain haittaa pesän  kehitystä.

Nosta tummat kakut kesän aikana ylös pesässä. Jos kakussa on siitepölyä paljon, anna pesän munia ensin kehä täyteen . Silloin siitepölyt syötetään toukille. Sitten siirrät peitetyt sikiökakut ylimmäksi.
« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo:10:24 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #2 : 07.01.16 - klo:10:37 »
.
Moni rakennuttaa varhain keväällä tai aika myöhään loppukesällä vahapohjuksia. Minkä ihmeen takia.

Normaali 5 laatikon pesä rakentaa 2-3 laatikollista vahapohjuksia parhaaseen satoaikaan kivuttomasti.

Rakentamiseen uppoaa hunajaa aika rutosti. Langstrot laatikko kuluttaa 6-8 kg hunajaa kun pesä rakentaa pohjukset.

Toukokuun lopussa vahjapohjusten rakennuttaminen estää parveilua. Mutta minun pesät eivät suostu rakentamaan pohjuksia liian aikain, vaikka niitä on tarjolla.

Syy on ehkä mehiläisten ikärakenteessa. Talvimehiläiset kuolevat toukokuun loppuun mennessä. Isompi joukko mehiläisiä alkaa kuoriutua toukokuun viimeisellä viikolla ja sen jälkeen pesät alkavat laajentua.

vahaa erittävät mehiläiset ja kennon rakentajat ovat parhaimmillaan 10-16 päivän vanhoja. Muninnasta menee siis 5 viikkoa, ennen kuin työläinen on valmis rakentamaan kennoja. Vapusta lukien ollaan kesäkuun toisella viikolla. Ja monet pesät ovatkin jo parveilukuumeessa silloin.

Myös vanhat ja nuoremmat mehiläiset rakentelevat kennoja, mutta ei niin mukavaan aikaan ne siirtävät vahaa paikasta toiseen. Eli ne tekevät kennoja vanhasta vahasta. Sen näet vahan likaisesta väristä. Ne saattavat repiä suuria aukkoja vahapohjuksiin kun siirtävät vahaa työmaalle.

Pahimmillaan ne ovat siirtäneet sinisestä styrokslevystä muovia  kennoihinsa.
.

« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo:10:41 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 07.01.16 - klo:10:44 »
.
Kun tehdään laskelmia, kuinka vanhoina mehiläiset tekevät mitäkin hommaa ja kuinka kauan kestää...

Munasta aikuiseksi kestää  3 viikkoa. Mutta ennen kuin pesä munii osastollisen munia, siihen menee viikko tai kaksi.

Asioita alkaa tapahtuva vasta kun porukkaa on paljon.

3 kakun paritusjaoke rakentaa yhden vahapohjuksen. 5 osaston pesä rakentaa 3 laatikollista pohjuksia.  5 laatikkoa pohjuksia nielee 20 kg hunajaa.

Kaksi laatikollista voi rakennuttaa sokerin avulla, jos on parvi tai valeparvi. Siksi parvi ei ok ollenkaan huono homma kun pitää saada uusia kakkuja. 6 kiloa sokeria yhtä langstrot laatikollista kohti. Itse käytän 20-30% liuosta parvelle. 1:1 tavara on liian vahvaa ja mehiläiset varastoivat sitä.

« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo:10:30 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.01.16 - klo:10:52 »
.Rakennnuttaminen sokerilla ja valeparvilla

3 kakun paritusjaoke rakentaa yhden vahapohjuksen.
 5 osaston pesä rakentaa 3 laatikollista pohjuksia pääsadon aikana
 3 laatikkoa pohjuksia nielee 20 kg hunajaa.

Valeparvi rakentaa koosta riippuen 1-2 osastoa viikossa

Kaksi laatikollista voi rakennuttaa sokerin avulla, jos on parvi tai valeparvi. Siksi parvi ei ok ollenkaan huono homma kun pitää saada uusia kakkuja. 6 kiloa sokeria yhtä langstrot laatikollista kohti. Itse käytän 20-30% liuosta parvelle. 1:1 tavara on liian vahvaa ja mehiläiset varastoivat sitä.

Vahapohjuksia ei kannata tuputtaa heti keväästä. Kannattaa keskittyä pesän koon kasvattamiseen.

Kun pesä saavuttaa parveilukoon, 2-3 osastoa, no roplem. Kannattaa olla katkaistu emon siipi. Se estää parven karkuun lähdön.

Heti kun näkyy emokennoissa maitoa, tee valeparvi. Valeparvi, emopesän koosta riippuen rakentaa 1-2 osastoa vahapohjuksia  viikossa. Jos on sadoton hetki. rakennuttamisen voi tehdä sokerin avulla. Mutta jos päälle sattuu vadelman kukinta, homma ei toimi, mutta parvi täräyttää kennot hetkessä meden avulla.

Eli älä pakota rakentamaan toukokuun puolella, vaan ajoita se voikukan loppukukintaan, jolloin on riittävästi sopivan ikäistä porukkaa.

Äläkä harmittele parveilua. Sillä ainakin ratkaiset hetkessä uusien kakkujen ongelman.
.Mutta varmista homma katkaisemalla emon siipi.

Laita muniva emo vahapohjuslaatikkoon. Se innostaa porukkaa rakentamaan uudet kennot ja emo munii nopeasti laatikon täyteen, koska pesällä ei ole toukkia ruokittavana.

Moni guru suosittelee emon jättämistä sikiöiden kanssa valeparvessa, mutta minusta se on huono vaihtoehto.
.Mutta sitten kun on kokemusta, tee sitten miten parhaaksi näet.
.
Jos on kiteytyneitä hunajakakkuja edelliseltä kesältä, laita niitä 3 kakkua vahapohjusten kanssa.  Mehiläiset putsaavat kakut ensimmäiseksi ja käyttävät hunajan vahan tekemiseen.
« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo:14:11 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #5 : 08.01.16 - klo:17:06 »
.
Kaverit rakennuttavat  keväällä vahapohjuksia kylläkin. Minä en tee sitä, koska siihen käytettäisiin parhaan makuista hunajaa.
Sen sijaan uhraan vahahommaan rypsihunajaa ja rypsihunajaa. Ne ovat laihinta tavaraa.

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.01.16 - klo:08:33 »
Hei
Voisinko kysyä,
Miten helposti ottaa pois vahakukuja mehiläiskehistä?
Miten irrotettu romivaha pakataan, jotta se vie vähän tilaa, ja sitten lähetetään vahavalimoon?
Kiitos
Kiitos vastauksesta

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #7 : 09.01.16 - klo:08:45 »
Riippuu ihan määrästä ja työn määrästä.  Jos romutettavana on vain muutamia kymmeniä kakkuja, voi vahat repiä kehistä ja langoista käsin puukkoa käyttäen ja vahan sulattaa vaikka mehumaijassa tai jossain vanhassa isossa kattilassa. Jos taas lähettää vahat vahavalimolle tms. sulatettavaksi, on paketin paino aivan sama, ovatko ne valmiiksi sulatettuja vai romuvahana.

Isompia määriä kannattaa sulatella itse.  Minulla on yksinkertainen tapa.  Keitän isossa padassa vettä.  Padan päällä on pesälaatikko kehineen ja kansi päällä.   Niiden alla on verkko keräämässä sulamattoman möskän.  Kun kehissä oleva vaha on sulanut ja pudonnut pataa, vaihdan uudet kehät tilalle.   Välillä kauhon padasta vahaista vettä jäähtymään sankoihin.  Sankoissa vaha nousee pintaan ja vesi painuu alas.  Jäähdyttyään ovat vahakiekot valmiita.  Ne voi lähettää sitten vahavalimolle siltään, tai sulattaa vielä kerran siellä padassa.  Siten saa vahasta vielä puhtaampaa.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.01.16 - klo:10:29 »
.
Suomessa on sellaiset postimaksut,että kannattaa miettiä, mitä roinaa lähettää ees taas. Kun ei ole varaa lähettää purkitettua hunajaa postissa, niin miten vanhoja kennoja.
.

Aape

• Jäsen
  • **
  • Pesät: Lieto
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.01.16 - klo:21:50 »
Jiihoo: "Muista laittaa 1 cm rakoa vahapohjuksen ja alariman väliin. Moni ei raaski ja kakku vääntyy alaosasta."

Itse tein virheen, kun malli "Mettälässä" juotin kiinni alalistaan. Eivät kyllä pahemmin vääntyneet. Ilmeisesti pitäisi olla pohjuke sellainen että se ei menisi alariman "sisään", vaan mehiläiset tekisivät kinnityksen alarimaan. Näitä em. ei taideta kirjoissa neuvoa.

haniclub

• Täysjäsen
    • Profiili
    • YouTube mehiläisvideoitani
« Vastaus #10 : 11.01.16 - klo:23:26 »
Jiihoo: "Muista laittaa 1 cm rakoa vahapohjuksen ja alariman väliin. Moni ei raaski ja kakku vääntyy alaosasta."

Itse tein virheen, kun malli "Mettälässä" juotin kiinni alalistaan. Eivät kyllä pahemmin vääntyneet. Ilmeisesti pitäisi olla pohjuke sellainen että se ei menisi alariman "sisään", vaan mehiläiset tekisivät kinnityksen alarimaan. Näitä em. ei taideta kirjoissa neuvoa.

Ei juoteta alalistaan videosta näet miten toimin. Ylälistaankin juotan vain toiselta puolelta. Kestävät, kun ei tarvitse kakkuja autolla kuljetella ennen pesään panoa.

https://www.youtube.com/watch?v=UNPUpaBGIQk
Makeaa elämää !

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #11 : 12.01.16 - klo:00:08 »
.
En tykkää noista alarima pujotukisista.

Kun leikkaan pohjuksen alaosasta pois vahaa, levy lepää nätisti lankojen päällä ja uppoaa tasaisesti. Huoneessa saa olla 25C lämmintä, niin aina parempi tulee.

Olen laitellut vahapohjuksia 53 vuotta ja kyllä sen siinä ajassa oppii.  Jos oppii. Viime kesänä jätin sähkölevylle vaha-astian ja talo meinasi palaa. Vaha oli leimahtanut palamaan hellan levyllä, mutta palo oli  kait sammunut hapen puutteeseen.- Tiskikaappi oli hiiltynyt jonkin verran.

« Viimeksi muokattu: 12.01.16 - klo:00:10 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #12 : 12.01.16 - klo:09:48 »
Ite olen monesti miettinyt samaa, kun sulattelen romukehiä navetan päädyssä ja kipinät vain lentelee patojen korsteenista.  Tai kun keittiössä puuhellan päällä on pari kymmene litran pataa vahaa sulamassa pohjukkeiden valamisaikaan talvella.  En ole edes uskaltanut kysyä vakuutusyhtiöstä, miten korvausten kanssa menee, kun alalla on annettu hyvät varoitukset tulen ja vahan kanssa pelaamisesta.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.01.16 - klo:14:26 »
Lienee niin ettei vakuutusyhtiö oikein hyvällä katso noin huoletonta touhua. Toivottavasti ei tule vahinkoa.

Minulla paloi kokonainen kymmenen pesän tarha metsäpalossa  aikoinaan ,en päässyt enään hakemaan niitä, kun tie oli poikki ja kulku estetty paloalueelle.
Paloalueella aukean toisella puolella oleva asukas oli kuitenkin kuvannut tapahtuman, joka oli vertaansa vailla kun tuli saavutti tarhan,  kaasuuntui se niin voimakkaasti että tulipatsas nousi usean kymmenen metrin korkeuteen, nostaen samalla palavaa materiaa ilmaan, josta sitten syntyikin uusi palopesäke aukean toiselle puolelle. Aiheutin siis tarhallani palon syttymisen uuteen metsään. En mennyt kuitenkaan tunnustamaan.
Vaha on erittäin voimakkaasti palavaa ainetta.

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 12.01.16 - klo:16:03 »
Ite olen monesti miettinyt samaa, kun sulattelen romukehiä navetan päädyssä ja kipinät vain lentelee patojen korsteenista.  Tai kun keittiössä puuhellan päällä on pari kymmene litran pataa vahaa sulamassa pohjukkeiden valamisaikaan talvella.  En ole edes uskaltanut kysyä vakuutusyhtiöstä, miten korvausten kanssa menee, kun alalla on annettu hyvät varoitukset tulen ja vahan kanssa pelaamisesta.

Minä laitan kehät aurinkovahasulattimeen aamulla ja illalla kerään vahakokkareen pois pohjalta.
Homma hoituu vain keskikesällä kun ilmat ovat helteisiä.