16.10.18 - klo:20:22

Kirjoittaja Aihe: lumi eristys  (Luettu 4052 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
lumi eristys
« : 15.01.16 - klo:18:32 »
Hei
Voisinko kysyä, voisinko heittää lumia pesään, eristääkseen pakkaselta, en heitä lentoaukkoiselle seinille?
Kiitos
Terveisin
Kiitos vastauksesta

Jiihoo

• Vieras
Vs: lumi eristys
« Vastaus #1 : 15.01.16 - klo:19:13 »
.
Asut sellaisessa paikassa Suomea, että eihän sinne sada useinkaan edes lunta. 10 cm kerros.

Minulla on pesät kouvolassa. Ensimmäiset 30 vuotta peittelin pesiä lumella. Sitten talvet ovat olleet vähälumisia, eli nilkaan asti.

Huomasinn että etelässä pesät pärjäävät paremmin ilman lumipeitettä. Nimittäin rannikon lähellä lumi on pitkiä aikoija nuoskaista ja pesä joutuu hengittämään kosteaa lumen läpi tillutta ilmaa.

50 vuotta sitten lumella peittäminen oli äärettömän tärkeää, mutta nyt muovipesän aikakaudella se on jopa haitallista, etelässä.  Samoin turhaa on tervapaperiin kääriminen.

Itse käytän tuulen ja lumen suojana maanrakennuskangasta, joka peittää puolet pesästä, mutta on takaa auki.
« Viimeksi muokattu: 15.01.16 - klo:19:16 kirjoittanut Jiihoo »

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.01.16 - klo:19:44 »
Minä käytän tervapaperinpalaa vain etuseinällä lentoaukon suojana ja kepillä joka on pystyssä
eristää sen että mehit pääsee tulemaan lentoaukolle, kuitenkin paperi suojaa tuulelta. Tämä
suojaa hyvin ettei linnut mene koputtelemaan lentoaukolle ja häiritsemään talvehtimista.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #3 : 16.01.16 - klo:10:10 »
.
Lumen tiivistyminen

Vajaa viikko sitten satoi untuvaista pakkaslunta.

Helsinki Kaisaniemi 29 cm. Nyt lumen paksuus 20 cm

Kouvola Anjala sateen jälkeen 25 cm, nyt 16 cm.

Forssa, nyt 11 cm

Pori rautatieasema 4 cm

Koko Suomi Oulusta alaspäin, alle 20 cm

.
« Viimeksi muokattu: 16.01.16 - klo:10:18 kirjoittanut Jiihoo »

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.01.16 - klo:11:16 »
Yksi kaverini vielä viikko ennen lumien tuloja tuskaili, miten eristäisi pesiään pakkasilta.  Minä kertoilin, etten minä tee mitään, mutta joku saattaa laittaa tuulensuojaksi avoimella paikalla vaikka heinäpaaleja.  Siitäpä hän keksi, että paalien puutteessa laittaa pesiensä ympärille irtoheinää.  Siitähän tulee hengittävä kerros lumen tuloon asti ja suojaa samalla linnuilta, vaikkei pelota hiiriä.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.01.16 - klo:11:32 »
.
Olisit kertonut että ostaa maanrakennuskangasta. En tiedä kuinka kauan kestää mutta  10 vuotta.ainakin.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 17.01.16 - klo:10:55 »
.
Lumen tiivistyminen

.

Lumikerros ohenee aika vauhtia. Taas sentti pois sekä Helsingissä että Kouvolassa
Siihen tarvittiin päivä tai kaksi
« Viimeksi muokattu: 17.01.16 - klo:10:56 kirjoittanut Jiihoo »