Kirjoittaja Aihe: Karhuvahingot ja niiden korvaaminen  (Luettu 3264 kertaa)

monnilainen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Karhuvahingot ja niiden korvaaminen
« : 07.02.16 - klo:09:40 »
Osaakos joku jo aiemmin karhuvahingoista kärsinyt kertoa miten korvaaminen tapahtuu? Viime keväiset ilmoitukset on tehty ja silloin maaseutuneuvoja sanoi korvausten tulevan joskus ja jollekin summalle  ::). Missähän vaiheessa niitä voisi alkaa odotella ja millaisia ovat todelliset korvaussummat olleet? Mietin vaan, pitääkö avata uusi tili, jos kaikki ei mahdu vanhalle tilille...

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Karhuvahingot ja niiden korvaaminen
« Vastaus #1 : 07.02.16 - klo:20:47 »
Joo kokemusta on.
Ensimmäiset pesät meni karhun suuhun lähinnä hämmennyksen merkeissä. Oli jotenkin epätodellinen olo että se oli tehnyt sen salaa, kuin varas.
Tein tarvittavat ilmoitukset riistamiehille ja he välittivät tiedon myöskin maataloussihteerille muistaakseni,varmaan poliisillekin,ekä kerralla meni kolme.
Sitten ei tapahtunut mitään, ennenkuin seuraavana vuonna, silloin meni taas yksi, .sitten kolmantena vuonna meni keväällä kaksi ja kesällä yksi,samassa yhteydessä se rikkoi myöskin kakkulaatikkovaraston ja mellasti siellä.

Tuossa vaiheessa olin kypsynyt sen verran että otin agendalle korvausten hakemisen, hain tarvittavat kaavakkeet maataloussihteeriltä. Aloin lukea niitä,  mielessä saada korvausta pahaan oloon,  jonka valtion elukat olivat aiheuttaneet minulle..syömällä nälkäänsä minun mehiläiset, joita olin hoivannut ja ruokkinut vaivoja säästämättä omilla varoillani tietenkin.

Lukiessani ensimmäistä sivua, olin toivoa ja odotusta täynnä, mutta jo sivun loppuessa oli selvää, ettei tule olemaan helppoa saada korvausta,  seuraavalla sivulla jo sitten alkoi selvitysrumba jonka kestäessä olisi pitänyt olla suunnilleen selvää, mistä olin moiset mehiläiseni saanut, vai olinko peräti ostanut ne joltain tuntemattomalta ja missä tämä tuntematon sijaitsi, kolmannella sivulla oli jo selvää etten ollut tekemisissä kovin luotettavan tahon kanssa, minun oisi pitänyt selvittää pitkältä ajalta ,koko tarhaukseni historia tuloineen menoineen

Neljännen sivun alkaessa olin jo varma etten valitse itselleni noin epäluotettavaa kumppania, siksipä päätin kääntyä itseni puoleen ja korvasin kaikki vahingot omasta pussistani, niin kuin olen aina tehnyt muutenkin.
Minun puolesta valtion voisi lopettaa tarpeettomana ja ennen kaikkea vahingollisena instituutiona ihmisten  suhteen...

Reijo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Vs: Karhuvahingot ja niiden korvaaminen
« Vastaus #2 : 08.02.16 - klo:17:13 »
Vuonna 2015 tuli edellisen vuoden korvaukset kesäkuun lopussa kaikki poikkeuksellisesti.
vuonna 2014 kolmessa erässä 2013:n korvaukset.Viimeinen erä tammikuu 2015
Korvauksiin varattu summa on niin pieni että ei riitä alkuunkaan.vaan lisäbutjeteista maksellaan
Korvaus-summa on se minkä maataloussihteeri on hyväksynyt ja sinä allekirjoittanut.