23.10.17 - klo:18:21

Kirjoittaja Aihe: lentoaukko talvella  (Luettu 3930 kertaa)

chingis

• Täysjäsen
    • Profiili
lentoaukko talvella
« : 06.03.16 - klo:07:32 »
Hei
Täytyykö talvella puhdistaa lentoaukkoja kuolleista mehiläisistä yms.?
Kiitos
Kiitos vastauksesta

WKS

• Vieras
Vs: lentoaukko talvella
« Vastaus #1 : 06.03.16 - klo:07:57 »
Ei tarvii, jos eivät itse siihen pysty puhdistuslentojen jälkeen - vaihda emo. Hyvä kanta pystyy siivoamaan pohjat ja lentoaukot ilman apua. Kun ei auta turhissa asioissa myös näkee miten huono tai hyvä kanta on.
« Viimeksi muokattu: 06.03.16 - klo:08:12 kirjoittanut WKS »

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.03.16 - klo:12:30 »
Hei
Täytyykö talvella puhdistaa lentoaukkoja kuolleista mehiläisistä yms.?
Kiitos
Mie vaihdan pohjat puhdistuslentopäivänä, niin mehit pääsevät hyvin lentämään, eikä
tule tarhaan epäsiisteyttä kun kerää pohjaroskat pois ja vaikkapa kompostoi ne. Mutta
komposti kannattaa olla tiivis, että sinne ei pääse tuholaiset. (Turhaan niitä elättää.)

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.03.16 - klo:17:11 »
Komposti on monesti jäässä kylmän talven jäljiltä.  Minä olen monena keväänä herättänyt kompostin tarhoilta kerätyllä pohjaroskalla.  Komposti kuumenee sen ansiosta välittömästi.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #4 : 06.03.16 - klo:20:43 »
.
Jos rassaa lentoaukkoa auki, niin ketä haittaa.

En missään  nimessä ala puhdistuslentopäivänä vaihtamaan pohjia. Yleensä pesät ovat jäätyneet kiinni alustoihin ja osittain lumen peitossa. Paskaa tulee niskaan jos yrittää touhuta jotain. Alta heti pois.

Viime vuonna ei voinut kahteen päivään mennä ulos. Oli semmonen keltainen sade.
Yleensä puhdistulentoon tarvitaan pitkä aika. Hätäisimmät tulevat ensimmäisenä ulos ja muut sitten kun ehtivät.

Yleensä mulla on puhdistulento maaliskuun ensimmäisellä viikkolla ja sitten ne jatkavat talviuniaan huhtikuun puolelle ihan rauhassa. Nostelen pesiä ja haen tuntumaa ruokavaroista.
.
« Viimeksi muokattu: 06.03.16 - klo:20:46 kirjoittanut Jiihoo »

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.03.16 - klo:20:55 »
Ne pohjat vaihtaa niin nopeasti, että ei siinä paljon mitään kerkeä tulla niskaan.
Puku menee sen jälkeen kuitenkin pesuun, että siitä lähtee talven hajut pois  :)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 06.03.16 - klo:22:16 »
.
Kun vaihdan pohjia sitten joskus, tarkkailen pohjaroskia, josko siellä on sikiön kappaleita. työläisen kappaleet kertovat että emo munii. Isompi määrä kuhnurin kappaleita panee hälytyskellon soimaan. Aukaisen pesän ensi tilassa, mikä meininki.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #7 : 07.03.16 - klo:08:13 »
Viime keväänä meinasi mulla mennä pohjien puhdistus pitkälle, kun pääsiäisenä murtui nilkka ja piti kyynärkepeillä köpötellä.  Ja ne kepit upposivat mutaan. 
Lopulta ei hermot pitäneet ja pohjat tuli vaihdettua kontaten.  Kyllä vähän nilkkakipsiä poistaessa ihmettelivät kipsin sisällä olevan hiekan määrää.

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #8 : 07.03.16 - klo:11:36 »
Ja apuahan ei sitten voi pyytää millään. Sitähän on heikko, jos pyytää apua.  ;)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #9 : 07.03.16 - klo:11:39 »
Viime keväänä meinasi mulla mennä pohjien puhdistus pitkälle

Kun olisit odottanut vielä vähän, mehiläiset olisivat putsanneet pohjat itse. Se riskihän hitaudessa on.

kontiainen65

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.03.16 - klo:20:13 »
Parempihan ne pohjat on vaihtaa ennen kuin mehiläiset kerkeävät. Niitä raatoja joutuu muuten haravoimaan maastosta.
Eikä saa kompostin herätettä ilmaiseksi  ;D.