Kirjoittaja Aihe: Kalevan uutisointia EKM:stä  (Luettu 7038 kertaa)

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Kalevan uutisointia EKM:stä
« Vastaus #1 : 06.03.16 - klo:17:52 »
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/toukat-madattava-tauti-voi-tuhota-koko-mehilaispesan/721932/

Juuri tätä typeryyttä ihmettelen.
Mehiläishoitajat itse antavat näitä aiheita lehdille, eivätkä ymmärrä ettei kuluttajat tiedä asioista tarpeeksi, ymmärtääkseen,  ettei ole kysymys ihmistä eikä heidän elintarviketurvallisuudestaan.

Näitä negatiivisia asioita pitäisi käsitellä mehiläishoitajain kesken ja valistaa nuorempia aloittelijoita pelottelun sekä muiden hoitajien syyllistämisen sijasta,  oikealla tiedolla joka auttaisi heitä selviämään helposti hoidettavasta ongelmasta.

Miksi tämä suunnaton typeryys on vallannut alan, kuka tai ketkä sen alalle on lanseerannut. Pitäis varmaan kääntää katse liiton ylemmille tasoille.
Samalla voi kysyä,  miksi eviran kanssa piti lähteä marjaan ?. mikä oli syy

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.03.16 - klo:22:12 »
Tämän ekm:n vuoksi olisi hyvä että viranomaiset tietäsi missä on mahdollisesti tarhattuna mehiläisiä.  Olen valitettavasti huomannut että monet pullikoitteet tarhapaikkojen ilmoituksista viranomaisille.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.03.16 - klo:08:16 »
Kyllä näköjään tarvitaan viranomaiset erotuomareiksi ja julkinen sana yllyttäjiksi, että jääräpäisimmät vastustajatkin saataisiin EKM -talkoisiin mukaan.  Ja auttaneeko tässä tapauksessa sekään.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.03.16 - klo:08:25 »
Niinpä, minulle ei ainakaan ole selvinnyt mistä syystä tuo tarhapaikan ilmoittaminen eräille on niin vaikea juttu. Työnä se ei ole juuri kummoinenkaan vaiva. Enkä ole kyennyt hahmottamaan itselleni mitä haittaa siitä tarhaukselle voisi olla, mikäli tarhalla on kaikki asiat muuten kunnossa. Olisikohan kyseessä vaan viranomaispelko ja asenteet sekä oma epävarmuus.

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #5 : 07.03.16 - klo:10:42 »
.
Minäpä luulen että "viranomaisilta" ei tule yhtään mitään apua tautitapauksissa. Ainostaam rangaistuksia.

Jos joku kertoo että on tautia tarhassa, alkaa vitummoinen ilkkuminen muitten hoitajien taholta. Sitten nämä samat synnittömät lukevat lakia toisille vielä foorumilla, Kuhan nyt jotenkin saa toista nokitettua.

Ja tuosta alkuilmoituksesta luulen, että viranomainen muuten vaan haluaa tietää, kuinka paljon  kotieläimiä on Suomessa. Tiedot tosin vanhenevat 1/2 vuodessa. Mutta onhan kuitenkin tietoaukon täyttävä rekisteri, vaikkei se pitäiskään paikkaansa.

Tuo uhkaus, että ei saa pesätukea on turha, koska suurin osa ei ole siihen edes oikeutettu. Eikä tuo kahden hunajakilon arvoinen pesätuki paljon lämmitä.

Yhtä hyvin voisi rekisteröidä kaikki omenapuut pihoilta.

« Viimeksi muokattu: 07.03.16 - klo:10:45 kirjoittanut Jiihoo »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #6 : 07.03.16 - klo:10:48 »
.
Kannattaisko perustaa  mehiläishoitajien sisäinen Odinin Veljekset, joka panee jääräpäät ojennukseen. Poltetaan pesät jotka eivät ole rekisterissä, tai jotain muuta kivaa.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #7 : 07.03.16 - klo:11:00 »
Tuolta siipikarjapuolelta minulla kyllä on kokemuksia, nimenomaan rekisteröinnin tueksi. Lintuinfuelssan aikana kun pelättiin, että muuttolinnut tuo taudin kanatarhoihin niin kaikille kanatarhan ilmoittaneille lähetettiin varoitus ja ohjeet pitää kanat sisätiloissa kunnes saadaan varmuus taudin leviämisestä. Huom muutaman kanan tarhat on ilmoitettava vaikka munat käyttäisi pelkästään omaan käyttöön. (Muistaakseni yli kolmen kanan tarha nykyään)

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #8 : 07.03.16 - klo:11:23 »
.
Meidän kesämökkikylässä oli isohko fasaanifarmi. Kun tuli määräys että linnut pitää pitää sisätiloissa, kasvattaja päästi kaikki vapaaksi.
.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.03.16 - klo:14:08 »
Ainahan niitä satunnaisia vastaanjurnuttajia löytyy niin lintu-, kuin mehiläishoitajistakin.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.03.16 - klo:15:38 »
Jos ei ihan mene valtavirran mukana,  tai niin sanotusti sopulina joukossa, joutuu halveksunnan ja ylenkatsomisen uhriksi.

Mutta ei se mitään,  järkensä saa aina pitää
Normaalisti saneeraukset tulevat tehtyä tavanomaisten  hoitotoimien yhteydessä, kakustoa uusitaan yleensä sikiöosastoihin vuosittain.

Jos pesä on oikeasti sairastunut,  se myöskin otetaan pois vahvuudesta, sitä ei yritetä pitää hengissä saneeraamalla. Eikä sen mehiläisten voima siihen riittäisikään.
Suomessa saneerataan siis pääsääntöisesti terveitä vahvoja pesiä. tällöin saneeraukset onnistuvat parhaiten.

Itiömäärät taas vähenevät sitä myöden,  kun parveilu on ollut vähäisempää jonain vuonna. Tottakai se Eviran hyväpalkkaisille tädeille on hyväksi että tarkastuskohteet ja rahastuskohteet lisääntyvät. Mehiläisten hyvinvointiin vaikuttaa kuitenkin edelleen pääasiassa mehiläishoitaja itse.

Muuten minulla on tänään ihan hyvä päivä,  niin kuin ollut jo useita vuosikymmeniä, toivotaan että jatkuu vielä, monta asiaa on harmillisesti  kesken.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.03.16 - klo:15:54 »
Niinpä, minulle ei ainakaan ole selvinnyt mistä syystä tuo tarhapaikan ilmoittaminen eräille on niin vaikea juttu. Työnä se ei ole juuri kummoinenkaan vaiva. Enkä ole kyennyt hahmottamaan itselleni mitä haittaa siitä tarhaukselle voisi olla, mikäli tarhalla on kaikki asiat muuten kunnossa. Olisikohan kyseessä vaan viranomaispelko ja asenteet sekä oma epävarmuus.

Mulla on myös tarhalla kyltti jossa on tarhan omistajan nimi ja osoite sekä puhelinnumero.
Ei siinä mitään paha ole jos antaa tiedot Kunnalle tarhoistaan.

Aape

• Jäsen
  • **
  • Pesät: Lieto
    • Profiili
« Vastaus #12 : 07.03.16 - klo:16:04 »
Olin 3.3. tuossa ekm-tautitartuntatilaisuudessa. Näin kuittasin maksamiani veroja tiedon muodossa. Evira lupaili, että vuoden lopulla tulee uusi järjestelmä. Se on helpompikäyttöinen, tarhat voi kartan klikkauksella saada paikoilleen. Samoin tietysti tiedot voi suoraan täyttää nettiin. Ei tarvita erillistä lomaketta ja sen lähettämistä liitetiedostona.

Sinänsä ihme, ettei tuollaista järjestelmää ole tehty jo aikaisemmin. Samantapaisia järjestelmiä on ollut varmaan jo 15 vuotta. Tuskin tuon esim. pankkitunnustunnistautumisen lisääminen johonkin valmiiseen järjestelmään on kovin monimutkainen juttu.

Itse kyllä tein ilmoitukset Eviralle jo kaksi kuukautta ennen mehiläisten ottamista viime keväänä. Samoin liityin SML:oon ainakin vuotta ennen tarhaamisen aloittamista. Alkeiskurssin kävin pari vuotta aikaisemmin, näin tiedot pysyvät tuoreina, kun olen yli 60-vuotias, kuten Jiihoo joskus vitsaili.  ;D

Tämän ekm-tautitilanteen uutisointi on ollut ehkä hieman negatiivista. Juttuja on ollut ainakin Maaseudun tulevaisuudessa, Kalevassa, Talouselämässä, Forssan lehdessä, Hämeen sanomissa ja Aamuset -lehdessä. MT:en otsikko moitti tarhaajia ponnettomasta toiminnasta ekm:än torjunnassa. Ainoastaan Aamuset kirjoitti, että tauti ei tartu ihmiseen, eikä vaikuta hunajan laatuun. Eviran tiedotteessa 2.3. tuo em. oli mainittu. Minulle tulee mieleen, että osaavatko lukijat lukea jutun oikein, kun puhutaan -mädästä ja sen tarttumisesta (mehiläisiin)? Nykyisin kun on näitä tahallaan väärinymmärtäjiä ja mielensäpahoittajia.

WKS

• Vieras
« Vastaus #13 : 07.03.16 - klo:17:18 »

Mutta ei se mitään,  järkensä saa aina pitää
Normaalisti saneeraukset tulevat tehtyä tavanomaisten  hoitotoimien yhteydessä, kakustoa uusitaan yleensä sikiöosastoihin vuosittain.

Jos pesä on oikeasti sairastunut,  se myöskin otetaan pois vahvuudesta, sitä ei yritetä pitää hengissä saneeraamalla. Eikä sen mehiläisten voima siihen riittäisikään.
Suomessa saneerataan siis pääsääntöisesti terveitä vahvoja pesiä. tällöin saneeraukset onnistuvat parhaiten.

Itiömäärät taas vähenevät sitä myöden,  kun parveilu on ollut vähäisempää jonain vuonna. Tottakai se Eviran hyväpalkkaisille tädeille on hyväksi että tarkastuskohteet ja rahastuskohteet lisääntyvät. Mehiläisten hyvinvointiin vaikuttaa kuitenkin edelleen pääasiassa mehiläishoitaja itse.

Tässä on vähän liikaa asiavirheitä.

Ensinnäkin on suuri ero sillä onko pesässä piilevä tartunta tai näkyvä.
Jos pesässä on piilevä tauti, pelkkä muutaman sikiökakun vaihto ei auta, jos tälle ei tehdä kunnon saneeraus koko niin muutamassa vuodessa koko tarhalla on näkyvät EKM- oireet.
Pesässä voi olla piilevä tartunta, vaikka pesä toimii muuten hyvin.

Normaali kakuston kiertäminen kuuluu siihen ennaltaehkäisyyn, jotta ett saisi ne parvien levittämät taudit, jotka tässä jaksat jankuttaa.

Kun nyt keväällä esimerkiksi otat hunaja näytteen ja lähetät Eviralle, saat tietää onko sulla tautia ja missä vaiheessa tauti on. Jos Evirasta tulee puhtaat paperit ei tarvitse tehdä mitään.
Jos tulee että jossakin pesässä tai tarhassa on piilevä tartunta, niin teet täydellisen saaneerauksen kalustolle sille tarhalle.
Jos pesässä on vakava Ekm , niin poltat koko pesän.

Ei se sen vaikeampaa tarvitse olla.
« Viimeksi muokattu: 07.03.16 - klo:18:00 kirjoittanut WKS »

Jiihoo

• Vieras
« Vastaus #14 : 07.03.16 - klo:19:40 »
,.

Jos luulee, että esikotelomätä lähtee kalustoa uusimalla, se on turha luulo.

Eikä tauti myöskään tule siitä, että on mustat kakut.

Se pitää paikkansa että vaaleista kakuista on helpompi huomata taudin oireet, kuten Korpelan Seppo joskus sanoi.

Tauti tulee tartunnasta. Sinä voit saneerata pesä pohjuksille ja kappas vaan ja tauti on ensi vuonna takaisin.

Ei tämä homma hoidu helpoilla tempuilla, eikä se ole maailman loppu jos pari pesää kuolee. Enemmän toi varroa tappaa. Paskempaakin on elämässä koettu..
« Viimeksi muokattu: 07.03.16 - klo:19:42 kirjoittanut Jiihoo »