Kirjoittaja Aihe: Munasinko kevätruokintaaineksen  (Luettu 8500 kertaa)

Kiwikettu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Munasinko kevätruokintaaineksen
« : 12.03.16 - klo:14:30 »
Hei kaikki. Minulla oli tallessa vanhaa säteilytettyä siitepölyä (varmaan viisi vuotta vanhaa) ja tein siitä ensimmäisen kerran kevätsuokintamämmiä. Ohjeena käytin tällä palstalla olleita sekoituksia ja niiden modifikaatioita. Hiivaa laitoin 250g ja loppu soijajauhetta, siitepölyä ja sokeria.

No niin, sitten se kysymys: ajatuksissani käytin pullahiivaa, en siis kuivahiivaa. Voiko tuota käyttää. Nostin mämmin ulos odottamaan kokeneempien kommentteja, ettei lähde käymään.

Jiihoo

• Vieras
Vs: Munasinko kevätruokintaaineksen
« Vastaus #1 : 12.03.16 - klo:14:47 »
.
Mämmissä pitäisi olla 50% sokeria. Korkea sokeripitoisuus ehkäisee käymisen.
 Pidä lämpimässä ja jos kuplii niin lisää sokeria.

Käytä 1/3 hedelmäsokeria, jotta mämmi pysyy pesässä kosteana.

Lämmin kovuusaste pitäisi olla kuin piparkakku-taikinalla kun laitat pesään.
 Mutta kuukauden päästä vasta.
Pesä sairastuu, jos laitat liian aikaisin.
« Viimeksi muokattu: 12.03.16 - klo:14:51 kirjoittanut Jiihoo »

Kiwikettu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.03.16 - klo:21:00 »
Okay,
Tosi tosi hyvä että kysyin. Tässä lisäkysymyksiä:
Kysymys I: Nyt n. 50% kuivapainosta on sokeria, lisään sen 50% kokonaispainosta. Eikö niin?
Kysymys II: kuivahiiva vs. pullahiiva - ei siis ole iso asia?
Kysymys III: Miksi pesä sairastuu jos saa "Spring Cousine mämmin" liian aikaisin?  :)
Kysymys IV: jos pistän kuitenkin ruokinnan nyt päälle mahdollisimman kylläisellä sokeriliuoksella (ja odotan "ruokintamämmin" kanssa ensikuuhun), niin onko OK verrattuna että käyttäisin apifondaa?

Kiitos vastauksista

Reijo

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.16 - klo:16:30 »
Apifondaa voi antaa jos ruuasta on pulaa
Tällaiset mämmit kannattaa unohtaa, niistä on vain haittaa mehiläisille.Ruokkijamehiläisten elinikä lyhenee
eikä sikiöinti juuri lisäänny.Vanha säteilytetty siitepöly kannattaa heittää roskiin, siinä ei ole ravintoarvoa
jäljellä.Olen joskus käyttänyt australialaista siitepölyä siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.Siitepölyn
ravintoarvo puolittuu vuodessa ja säteilytys tappaa tärkeät entsyymit.Lepänkin siitepoly on lähes arvotonta
mehiläisten kannalta.Jos löytyy viime kesän siitepölykakkuja niitä voi antaa pesiin.Muuten järkevintä on jäädä
odottamaan pajun kukintaa.Kokeiltu on joskus monenlaista ja todettu turhaksi.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.16 - klo:18:43 »
.Jos löytyy viime kesän siitepölykakkuja niitä voi antaa pesiin.Muuten järkevintä on jäädä
odottamaan pajun kukintaa.Kokeiltu on joskus monenlaista ja todettu turhaksi.

Vihdoinkin jotain tolkkua keskusteluun hyvä Kiitos !

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.03.16 - klo:20:47 »
Tällaiset mämmit kannattaa unohtaa, niistä on vain haittaa mehiläisille.Ruokkijamehiläisten elinikä lyhenee
eikä sikiöinti juuri lisäänny.

Onpas hyvä että harrastan kevätruokintaa. Tahtoo valkuaisruokittunakin olla pesät niin kovassa tikissä että helisemässä niiden kanssa on jos sato myöhästyy. Ajatellappa jos jättäisn kevätruokinnan pois... Miten valtavia ne sitten olisivat  ;D

Tosin, mää oon suunnannut omat kokeiluni enempi koskemaan hivenaine, kuin raakavalkuaispuolta. Että en sitten niistä mämmeistä niin tiedä  ;)

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.03.16 - klo:15:43 »
Pesissä pitäisi olla valmiina runsaat ruoka ja siitepölyvarat keväällä, silloin mehiläiset kehittyvät normaalisti eteenpäin,  kohti pääsatoa oikea-aikaisesti

Tykimies

• Seniori
  • L-Suomi Kauhajoki
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.03.16 - klo:08:03 »
No kun sitä mä oon miettinytkin. Että jos se sikiökatko siitepölyn loppuessa kuuluu vaan asiaan. Jos se että pesä sikiöi koko kevään rajusti, mutta luonto ei pysy perässä aiheuttaa suhteellisen runsaan parveilun meillä. Sitä kun tekee niin puhtaat kuin sekarotuisetkin. No, puhtaat ei ihan niin paljoa, mutta keskimääräistä enempi kumminkin. Aloittavat parveilutouhut myös pari viikkoa etukäteen.
Koitan tänä vuonna aloittaa ruokinnan hieman myöhemmin kuin normaalisti. Yleensä oon aloittanut samoihin aikoihin, kun Jiihoo (silloin kun sitä harrasti säännöllisemmin), mutta onhan Jiihoon pesätkin aika paljon etelämmässä...  ;)

No, niin. Toki viime vuonna alkanut kannan puhdistuskin jatkuu, että sekin vähän tilannetta rauhoittanee.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.03.16 - klo:08:29 »
Mulla kun on niitä italialaisia mehiläisiä, jotka jatkavat sikiöintiä niin kauan kuin siitepölyä riittää.  Huolimatta siitä, että talviruoat muuten ovat uhkaavasti vähissä.  Siksipä en palauta pesiin hunajanoton aikaan kuin pari kakkua siitepölyä, että lopettaisivat sikiöinnin talven tullen.  Mulla on vastaavasti isot varastot pergakakkuja kotona odottamassa pesille takaisinjakoa nyt keväällä. 

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.04.16 - klo:09:16 »
Koska viet pergakakut pesille?  Mulla on useampi laatikko pergaa per pesä eli riittää kyllä. Vaihdatko tyhjien kakkujen paikalle pergaa, kun alle ei varmasn kannata lisätä kokonaista laatikkoa?

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 02.04.16 - klo:10:38 »
Pohjien puhdistusta seuraavalla kierroksella olen yleensä korvannut pesistä poistettavia kehiä (tummia, homehtuneita, tyhjiä jne.) pergakakuilla. Niin, että ainakin pari täyttä pergaa kakkua tulee jaettua.  Eli suurin piirtein silloin, kun paju kukkii. 

Olen myös miettinyt sitä, että antaisin pesille kokonaisen uuden laatikon, jossa olisi pergaa ym. tarvittavaa.  Lämpötalouden kannalta se pitäisi laittaa alimmaksi.  Mutta kuinka aikaisin sen uskaltaisi antaa?  Mesimestarin sivuilla oli ainakin aiempina vuosina ohje, että tällaisen lisäyksen voisi laittaa tosi aikaisin keväällä.  Varmaan niin aikaisin, etteivät mahdolliset pesässä silloin olevat sikiöt kylmettyisi, tai sikiöintiä ei vielä siellä olisikaan.  Liekö kukaan kokeillut?

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #11 : 02.04.16 - klo:18:20 »
Mulla ei nyt ole pesiä testailuun.  Niin moni on kuoli talvella. Mutta pergaa on nyt useampi farrar per pesä. Taidan vaihdella tyhjiä kakkuja pergaan tästä eteenpäin. Ei kai niitä kannata säilytelläkään.

Kuolleet pesät näyttää lähinnä tyhjiltä.  Sokeria on mutta mehiläismuhjua vain pieni kasa pohjalla. Varroaa on, mutta olisko ne tipahdelleet oksaalihapotuksen vuoksi. Olen aika varma,  että annoin sokerit niin hitaasti tai pidin taukoa lähinnä, että isot pesät ryösti muut. Tänä vuonna kannan sokeriliemen pesille kanistereissa ennenkuin otan hunajat. Kun muuten näyttää aina tulevan eteen tärkeämpää ja mehiläisten hoidossa pitää kyllä olla tarkka. Vaikeaa suurpiirteiselle.

morethanhoney

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #12 : 24.04.16 - klo:10:15 »
Emo - olisiko päästäinen käynyt syömässä mehiläiset ?

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.04.16 - klo:11:29 »
Mahtuuko päästäinen verkkopohjaisen pesän lentoaukosta?

Jos, niin olisi kyllä hyvä selitys. Kissat ovat tuoneet varmaan kymmenen päästäistä sisään lumien sulettua.  Eli jostain syystä meillä on just tänä keväänä paljon päästäisiä...

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.04.16 - klo:11:49 »
Mulla on omatekoisissa pohjissa hiirenesimet # 6 mm verkosta.  Siitä ei mene enää päästäinenkään. 
Varalla mulla on myös # 8 mm verkosta tehtyjä ja semmosen pesän pohjalta ole löytänyt puoliksi syötyjä mehiläisiä ja papanoita.
Eikös styrokspohjissa ole 8 mm korkuinen lentoaukko?