Kirjoittaja Aihe: jiihoo kadonnut?  (Luettu 6767 kertaa)

SPP

• Täysjäsen
  • Stadin tarhaaja
    • Profiili
jiihoo kadonnut?
« : 16.03.16 - klo:23:41 »
Hei,

Mitä on tapahtunut kun yksi foorumimme kantavista voimista on kadonnut?

Nyt näkyy vain vierailijana?

Jokos täällä taas näykittiin kaveria ja hän sai tarpeekseen?

Häneltä saimme runsaasti kokeneen tarhurin näkemyksiä. Näistä kiitos!

Jos vain voit, jiihoo, pls. tule mukaan uudelleen! Sinua tarvitaan!

Emo

• Seniori
    • Profiili
Vs: jiihoo kadonnut?
« Vastaus #1 : 17.03.16 - klo:10:45 »
Älä muuta sano! Pelkään, että mulla on 1/7 selvinnyt talvesta.  Hyvät neuvot ja perspektiivi näihin juttuihin olisi tarpeen. Koen lähinnä jääneeni yksin pesien kanssa, kun Jiihoo on kadonnut.

Ei kai vaan ole sattunut mitään?

Toki täällä foorumilla on osaamista muutenkin. Mutta Jiihoo hoitaa pesiä samalla systeemillä kuin minä, tosin käytän sulkuverkkoa osassa pesiä.

Jos kyseessä on suunsoittoon kyllästymiseen,  niin muista kuin mehiläisten lisääntymiselimistä ym kirjoittajat voisivat siirtyä "alan" foorumeihin. Niitä käsittääkseni riittää.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.03.16 - klo:11:12 »
Jiihoosta en tiedä, ihmisiä katoaa päivittäin arjestamme.sitä vauhtia,  ettei niistä kannata pitää lukua.
Vanha sanontakin on aika osuva, ihminen joka rakastaa itseään,  pääsee varman päälle osalliseksi rakkaudesta.

Tälläisella teknisesti vaativalla alalla ei välttämättä tarvitse sosiaalista ulottuvuutta.

Kerroin viime syksynä että punkkikanta kohosi poikkeuksellisen paljon 2014 syksyn ja kevään 2015 kesäkuun loppuun mennessä.
Kerroin että kannattaisi keskittyä varroan torjumiseen,  koska muuten on edessä pettymyksen talvi 2015-2016.

Käsittääkseni äkisti tapahtunut pesien menetys 7.stä vain yksi hengissä tarkoittaa että varroa on hyökännyt täydellä tehollaan tarhaukseen.
Muita syitä tuskin näin suureen menetykseen on.

Keskityin nyt tarkasti viime kesänä ja syksyllä, varroan hävittämiseen, talvehtimistulos on ainakin tällä hetkellä vielä 100 %

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.03.16 - klo:11:23 »
Mulla on ollut vasta kolme vuotta mehiläisiä. Aloitin Mesimestarin jaokkeilla ja olen tehnyt "kaikki" torjunnat. Ja ikinä löytänyt max 5 punkkia, vaikka olen pesän pohjia tonkinut. Syksyllä osa pesistä ikäänkuin lamaantui,  eivät ottaneet sokeria millään.  Pari pesää otti sitäkin enemmän. En tiedä, olisivatko jopa ryöstäneet muut pesät?  Pesät oli aikalailla samankokoisia.

No seuraavilla lämpimillä avaan kaikki pesät ja näen, mitä on tapahtunut.

WKS

• Vieras
« Vastaus #4 : 17.03.16 - klo:16:58 »
jiihoo on edelleen aktiivinen beekeepingforumissa joten elossa on.

Tämä palsta on muutenkin kuolemaisillaan, niin on käynyt myös ruotsin puolella, se nyt vain on niin että Facebook toimii tässäkin paremmin ja muut tiedot saa lukemalla kirjoja.

lisäksi Facebookissa ollaan kohteliaampia toisia vastaan sekä mietitään mitä kirjoitetaan kun esinnytään omalla nimellä.
« Viimeksi muokattu: 17.03.16 - klo:17:02 kirjoittanut WKS »

rantola1

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.03.16 - klo:17:27 »
En moiti tätä palstaa, pikemminkin ihan toimiva.
Kun kysyy niin saa ihan asiallisia vastauksia kysymyksiin.
Oppii paljon eikä tarvitse kuin istua kotona ja kysellä
sekä kertoa omista kokemuksista, joista kai joku niistäkin
saa jotain tietoa itselleen.

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.03.16 - klo:17:58 »
Kyllä tälläistä akateemista kukkahattutätiä välillä maailmanmeno ihmetyttää. Kovasti arvostellaan kriisien keskeltä tänne yrittävien moraalia ym. Samaan aikaan epäsosiaalinen suomalainen ei pysty edes mehiläisistä asiallisesti keskustelemaan, kun voin tehdä sen nimettömänä.

Olisko osan porukasta syytä pidättäytyä nykyajan viestinten käytöstä ja kiivetä takaisin puuhun kaivamaan nenää? Tai mitä nyt tykkäävätkin kaivaa.

SPP

• Täysjäsen
  • Stadin tarhaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.03.16 - klo:20:03 »
Toivottavasti tämä foorumi ei kuole.

Facebookissa keskustelu on pinnallisempaa ja tiedon haku vanhemmista viesteistä hankalaa.

Tänne on aikojen kuluessa kertynyt jo melkoinen tietopankki kokeneiden hoitajien kirjoituksista. On helppo selailla hakutoiminnon kautta.

Ajoittain on ollut turhaa nokkimista mutta sen voi helposti ohittaa. Sitähän on kaikilla foorumeilla. Varsinkin viikonloppuisin.
« Viimeksi muokattu: 17.03.16 - klo:20:06 kirjoittanut SPP »

Emo

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.03.16 - klo:22:24 »
Viikonloppujen pikkutuntien kirjoittelut olen minäkin huomannut. Mutta fiksuimmat tajuavat poistaa tai muokata tekstejä jälkeenpäin.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.03.16 - klo:23:07 »
Käsittääkseni juuri tälläinen keskustelu alusta on oikea,  silloin kun on kysymys samasta harrastus tai työ toiminnasta.

ns. kännykkä sovellukset taas ovat sosiaalisen kanssakäymisen välineitä. Tämä meidän työ tai harrastustoiminta ei ole missään mielessä sosiaalista kontaktin ottoa, vaan keskustelua syntyy jos on kiinnostusta mehiläisten hoitoa kohtaan.

Jos jotakuta ei kiinnosta niin aina voi pitää lomaa, karavaani kulkee silti.
Itse olen kuitenkin asennoitunut siten että en opeta ketään, ,kerron kyllä ajatuksistani ja toimintatavoistani mehiläisten hoidon suhteen, siltä osin kun katson sen tarpeelliseksi,lähinnä huomiot
niistä asioista joista kirjat ja yleinen käsitys saattaa olla mielestäni enemmän mutupohjalla.

Sain aluehallintoviranomaislta postia tänään. Itsekseni ajattelin että on taas maksettu isoja summia asioista,  joille he eivät voi mitään,  eivät hallitse niitä,  eivätkä ehdi oikeasti tehdä mitään.minkään asiantilan parantamiseksi. Käsittämätöntä että liitto lähti mukaan tuollaisen koneiston motivoimiseksi. EKM. keppihevosenaan.

No eipä silti voihan nuo tarhanpaikat ilmoittaa, mitään hyötyä siitä ei ole. Jos alueelle on päässyt jollekin tarhalle huomaamatta EKM, niin käy siten että joku tarhaaja lopettaa kokonaan ja muut taas tulevat sinuiksi taudin kanssa, seuraavat kymmenen vuotta sitten alueella esiintyy itiöitä enemmän tai vähemmän, kunnes se laantuu kokonaan.

Olisi ollut parempi että EKM olisi annettu tarhaajien itsensä hoidettavaksi ja vastuulle.
Nyt on tilanne se että jos alueelta löytyy itiöitä on mehiläiskauppa mahdotonta lain mukaan. Tämäkö oli tarkoitus ketä tämä palvelee, mielestäni ei ainakaan mehiläishoitajia.
Täytyy myydä yhdyskuntia tarhalta,  jossa ei ole siirtokieltoa

Minua korpeaa hiukan se että nykyisiä mahdollisuuksia tiedon ja teknisten valmiuksien perusteella ei pystytä käyttämään positiivisesti, vaan asioihin pitää mennä sisälle negatiivinen näköala  etunenässä. Aivan kuten 1960 luvullakin