Kirjoittaja Aihe: Emon ikä  (Luettu 4542 kertaa)

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
Emon ikä
« : 26.04.16 - klo:19:11 »
Kuinka kauan pidätte emoa ? Eli koska viimeistään vaihdatte emot pesiin, talveutatteko kaksi talvea.
Minulla nyt siniset emot.

WKS

• Vieras
Vs: Emon ikä
« Vastaus #1 : 26.04.16 - klo:20:04 »
ainakin kaksi talvea.

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.04.16 - klo:20:14 »
Kuinka kauan pidätte emoa ? Eli koska viimeistään vaihdatte emot pesiin, talveutatteko kaksi talvea.
Minulla nyt siniset emot.

Kaksi vuotta mikäli ei ne ole itse vaihtaneet.

satunnainen

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.04.16 - klo:05:25 »
Kun kasvattaa itse emoja on syytä vaihtaa ne mieluimmin ennen, kuin jälkeen parasta.päivän.
Lisäksi kasvatuksen yhteydessä karsinta on hyväksi.

Keskikesällä syysvaihtoon kasvatetut  voi olla käytössä pari talvea, jos niiden muut ominaisuudet ovat tyydyttäviä.
Alkukesän vaihtoon kasvatetut yhden talven, vaihdetaan seuraavan kesän syksyllä.

Siitos ainesta sisältäviä emoja pidetään niin kauan,  kun ne elävät.

Pchelovod

• Konkari
  • Pohjois-Savo, Leppävirta
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.04.16 - klo:07:52 »
Minä kun pidän sikiöosastoa ylimpänä, mehiläiset tekevät joka vuosi suurimmassa osaa pesistä toisen emon sulkuristikon toiselle puolelle ollen loppukesän 2-emokuntia.  Jos yläkerran emo ei miellytä pesää, sen palveleminen loppuu kesän aikana ja pesään jää vain se uusi emo.  Jos syksyn tullen pesässä on vielä 2 emoa, minä valitsen seuraavan kesän emoksi sen nuoremman.  Jos teen syksyllä jaokkeita, jaokkeeseen tulee se emoista vanhempi. 

Joskus mehiläisiä miellyttää se vanha emo niin paljon, etteivät halua ominpäin sitä vaihtaa.  2 talvea nähneiden emojen pesillä on sitten keväällä usein jotain ongelmia, joten yli 2 vuotiaaksi en emoa pidä.

Kraini15

• Täysjäsen
  • Harrastelijatarhuri / Eurajoki
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.04.16 - klo:08:17 »
Minä en oikein nyt ymmärrä. Miten mehiläiset voivat saada aikaiseksi uuden emon sulkuristikon toiselle puolelle, jonne vanha emo ei pääse munimaan. Eikö sulkuristikko juuri estä emon muninnan ristikon taakse. Tai siirrätkö munittuja kakkuja ristikon alapuolelle.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.04.16 - klo:09:18 »
Emo ylhäällä sulkuristikon päällä hoitoa on käsitelty tässä foorumissa toisaalla.  Joidenkin mielestä jo ihan tarpeeksi. 
Tosiaan siinä hoitomuodossa sulkuristikon hunajapuolelle siirretään tai jää avosikiöitä, joista mehiläisten on mahdollisuus väsätä halutessaan uusia emoja. 

rantola1

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.04.16 - klo:10:54 »
Minäkään en Kraini15 ajatuksen myötä ymmärrä Emo ylälaatikossa pitämistä.
Tuskin sitä kannattaa harrastelian enempi miettiäkään, sillä ne kokeilut sekoittaa kaikki
mitä on kursseilla oppinut. Ne on kaikki uusia ja hyviä kokeiluja mehiläisten hoidossa
mutta eivät sovi aloittelijoille. Mutta hyvä että kokeilevat sillä muuten ei ala mene eteenpäin.
Muistelen että Seppo Korpela aikoinaan aloitti tämän kokeilun ja totesi sen hyväksi.
En usko että konkari Jiihoo kaan käytti sitä menetelmää. Minun mielestäni koulutus kursseilla
antaa ihan hyvän pohjan mehiläistarhaukselle. Kun homma rutinoituu myöhemmin niin
siitä vaan sitten kokeilemaan erilaisia kikkoja. Eivät nuo mehiläishoidon neuvojatkaan varmaan
ole näihin muutoksiin kovasti paneutuneet.

Pchelovod

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.04.16 - klo:11:09 »
Minun mielestäni koulutus kursseilla antaa ihan hyvän pohjan mehiläistarhaukselle.
Meidän alueella vedetään aina kahta kurssia aloittelijoille neuvoen ensisijaisena hoitomuotona "emo ylhäällä" -menetelmä.  Eipä tuota ole kukaan vastustanut ja helpoiten ovat homman omaksuneet sen ne, jotka eivät ole vielä muita menetelmiä kokeilleet.  Huonoahan tuossa on se, ettei mehiläisiä meinaa saada parveilemaan ja sillä tavalla pesiä lisää ;) .

WKS

• Vieras
« Vastaus #9 : 27.04.16 - klo:19:40 »
Toimivaa emoa on aivan turha vaihtaa. Ammattitarhaajat vaihtavat kahden vuoden välein koska on usein saativilla omia emoja omasta kasvatuksesta ja koska he pelaavat varman päälle. Kolmas vuosi pitäisi ainakin kesä vielä sujua hyvin, muuten on kyllä jo huonosti pariutunut emo kyseessä, eli kaksi talvea ja kesä päälle.

Sitten tulee rotu kysymys, italialais emot munivat itsensä tyhjiksi paljon nopeammin kuin pohjolan tumma. Pohjolan munii hyvin vielä kolmannen ja jopa neljännen talven jälkeen, koska vähentää syksyllä reilusti munintaa ja paljon aikaisemmin kuin italialainen. Kraini on jossain välimaastossa, minulla kraini emot ainakin kolme talvea on pärjännyt ilman ongelmia.

Joskus on pariutumiset epäonnistunut ja silloin tulee ongelmia, mutta se ei ole kestävää heittää toimivia emoja hukkaan.

Ja niinkuin jo todettiin niin siitosemot pidetään loppuun asti ja muutenkin ne erittäin hyvät emot on hyvä pitää elossa kunnes itse vaihdattavat, ne kun jakaa perimää kuhnureilla.