Kirjoittaja Aihe: Carpathian Honeybee  (Luettu 1845 kertaa)

Kiwikettu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Carpathian Honeybee
« : 16.12.17 - klo:22:35 »
Karpatian mehiläinen (näin kai se suomeksi kirjoitetaan) olisi kiinnostava rotu. Tiedän että se ehkä on "alarotu" Apis Melliferea Carnicalle mutta Carnicassahan on myös DNA jälkiä Ligusticasta ja A.Mellifera Melliferasta - eli kaikissa taitaa olla jo vähän kaikkea. Se siis  lienee about sama kuin Apis Mellifera Carnica,  mutta elelee vuoristossa, joka oletettavasti tarkoittaa kykyä talvehtiä kohtuukokoisissa yhdyskunnissa ja selvitä hyvin talvesta.
Onko kellään kokemuksia pidemmältä jaksolta?  Minua kiinnostaisi kovasti kokeilla tuota rotua.. Eli olisiko kenelläkään ensi kesänä emoja, pesiä tai Box Bees kaupan? Lähinnä kiinnostaisi kokeilla kun netissä kehutaan sen parasiittien ja tautien resistanttiutta?

:)

MikkoN

• Täysjäsen
  • Nurmijärvi
    • Profiili
Vs: Carpathian Honeybee
« Vastaus #1 : 19.12.17 - klo:15:21 »

Pidempi jakso? No mulla oli 3 vuotta niitä kun sain Romaniasta synttärilahjaksi emoja. Hyviä mehiläisiä, ihan kuin italiaanot joita pääasiassa pidän.
Talvehtivat hyvin ~samoilla sokerimäärillä kuin muutkin.
Olivat hyviä käsitellä mutta en käyttänyt niitä tuotantomehiläisinä vaan jaokkeen alkuina ja parituspesien miehittäjinä.
Oli nääs pikkasen helppoa löytää ja poimia keltainen Italiaano sieltä grafiitinharmaiden Karpaattien seasta  8)

En ottaisi tuotantomehiläisiksi, italiaanot toimii mulla.
Karpaattien tauti- ja parasiittiresistenssiväitteisiin suhtaudun epäillen.
Minulle tulivat Romanian Cluj'ista jossa ihan kunnon talvet, siksi vinkkasin kaverille että tommosia synttärilahjaksi olis kiva...
Olet menossa merta edemmäs kalaan mutta kaikenmoista voi kokeilla niin sitten tietää varmasti eikä tarvitse uskoa toisten puheisiin.

Ainoastaan lentohommissa kannattaa uskoa muiden vinkkejä kun et elä tarpeeksi kauan tehdäksesi kaikki virheet itse  ;D

.

Kiwikettu

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.12.17 - klo:00:35 »
Juu, en oikeasti edes ajattele että tautivapaita rotuja oikeasti olisi. Olisi kiva kokeilla jotain Italiaanojen lisäksi. Taidan tilaa emoja kokeeksi.

Niittykukka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.12.17 - klo:23:03 »
Mistä maasta aiot tilata emoja?